sterk concept, uitwerking te oppervlakkig

08 mei 2015

In de winkel werd ik direct enthousiast over het plot van erfter. Ik vond het een orgineel, leuk idee voor een verhaal. Ik kreeg het boek daarna voor mijn verjaardag en had nu tijd om het te lezen.
Het leest enorm lekker door, ik had het binnen anderhalve dag uit. Het verhaal zuigt je naar binnen en dat is prettig.

Ik vond het echter jammer dat het verhaal vervolgens niet zo zeer focust op het idee van verliefdheid-als-een-aandoening en efter, maar meer op het verliefd worden van verschillende personen. En zulke verhalen zijn er al een heleboel. Dit maakt het verhaal minder uniek en orgineel. Jammer.

Het verhaal zelf is wel interessant om te lezen. De verschillende verhaallijnen worden mooi in elkaar verweven en laten je jezelf afvragen hoe het nou allemaal in elkaar zit. Dit houdt de spanning erin. Sommige personen komen alleen in ht begin van het boek voor en het zou mij meer zinnen als ze later in het verhaal ook nog een rol krijgen. De verhalen in de kliniek vond ik het interessantst, omdat dit het meest met Efter te maken heeft. Het concept van het nut/gevaar van het middel komt wel een beetje naar voren, maar zou van mij nog verder uitgewerkt mogen worden.

het einde snapte ik ook niet helemaal, misschien omdat ik dat snel gelezen heb. Ik zal het nog eens rustig nalezen. In ieder geval fijn dat het geen super-zoet goed einde is.

Ik vond het erg sterk dat Bervoets haar eprsonages zo goed beschrijft, INCLUSIEF vreemde trekjes. Ik hou van grappige gedragingen die mensen hebben (sowieso aantrekkelijk) en het maakt de personen realistischer. Ik bedoel bijvoorbeeld het fronsen van Fajah en het ongeinteresseerd overkomen van meija. Dingen die mensen doen, niet per se een goede eigenschap zijn, maar wel zorgen dat een persoon zijn eigen ik is en beter van het papier af komt.
ook het beschijven van twee personen per "hoofdstuk", -en dan duidelijk aangeven wie aan het word is- vond ik erg prettig lezen: een goede manier om snel meerdere perspectieven aan bod te laten komen.

Kortom, het verhaal is goed. Goed bedacht, leest lekker, er zitten zeker sterke kanten in, maar het gaat net niet goed de diepte in. Volgens mij had ze er meer uit kunnen halen. Nu is het gewoon een lekker liefdes boekje en krijgt het van mij daarom een lekkere voldoende.

Meer recensies van