mooie roman met een duidelijke boodschap

Diane Kooistra 08 juni 2019
Wat een mooie cover met een foto van 2 zussen die samen lopen. Deze twee meiden staan centraal in een verhaal waarin vele onderwerpen de revue passeren. Ik richt mij in de recensie vooral op hun verhaal.
Hoe verschillend kunnen zussen zijn? Dat blijkt wel uit dit verhaal, Rosa en Sylvie zitten allebei in Libanon. Rosa omdat ze ervoor gekozen heeft om op een school van vluchtelingenkinderen les te geven en Sylvie omdat ze haar zusje mist en op bezoek komt. Als er een vrouw moet bevallen komt er bij Rosa een nare gebeurtenis naar boven en Sylvie probeert te helpen waar ze kan.
De ogen van beide zussen worden geopend, de een ziet haar eigen geheim onder ogen en de ander ziet de ellende die zich dagelijks in deze kampen afspeelt. Dan is er nog een knappe medewerker van een hulporganisatie, Steve, hij lijkt charmant maar heeft ook een dubbele agenda.
Sylvie vlucht terug naar haar vertrouwde wereldje in Nederland. Ze is echter door de gebeurtenissen veranderd, ze mist een persoon heel erg en wil weer terug, Sylvie neemt de ex van Rosa, Jacques, mee om haar over te halen om weer naar Nederland te komen maar uiteindelijk maken ze allemaal een nieuwe keuze voor hun leven.
Het blijkt maar weer dat als je goed om je heen kijkt en ziet wat er speelt in de wereld om je heen, waar je ook bent, dat je dan de juiste keuzes kunt maken.

De auteurs van dit boek, Esther en Elsbeth hebben dit boek samen geschreven rondom hun eigen reis naar de vluchtelingenkampen in Libanon. Dit gedeelte komt ook in het verhaal terug als er 2 Nederlandse auteurs naar de schoolklas van Rosa komen om boeken en tekenspullen uit te delen. Ze maken een grote indruk op Rosa en helpen haar bij haar nieuw keuze om te helpen.
Al krijgt er door mijn werk maar 1 kind een goede toekomst dan heeft het zin gehad. Door hun reis naar Libanon lukt het de auteurs om de omstandigheden in het kamp zo weer te geven dat je het voor je ziet.
Het verhaal wordt door Rosa en Sylvie verteld in afwisselende hoofdstukken, je merkt door het verhaal heen dat ze steeds meer naar elkaar toegroeien en je voelt de verandering in beide levens.

Ik raad deze roman aan aan mensen die meer willen weten over het leven van vluchtelingen in kampen, die verschillende meningen horen en het moeilijk vinden om zich een beeld bij deze situatie te vormen. Maar ik raad het ook aan aan mensen die houden van het lezen van een mooie roman met een duidelijke boodschap. Want dat heeft dit boek zeker.

Meer recensies van Diane Kooistra