Bidden en vallen

Het boek “Bidden en vallen” van Henk van Straten is een boek over mensen die ieder hun eigen probleem hebben.
De hoofdpersoon Tom Kuiper is getrouwd met Els en ze hebben samen 2 kinderen Fuego (zoon) en Birdy (dochter)
Ook wonen zijn zwager Chris de broer van Els en die zijn vriendin Anne bij hun op zolder.
Farid een half Marokkaanse/Nederlandse jongen die van vechtsport houd maar ook advocaat wil worden en zijn broertje Adil die aan drugs verslaafd is.

Het huwelijk van Tom en Els is niet meer wat het was, wat de nodige spanningen oplevert.
Tom is druk met zijn werk waar hij zich ook steeds moet presteren hij is account manager bij Omega het horloge merk wat door veel beroemdheden wordt gedragen. Hij staat op het punt om naar Hong Kong te vliegen voor een congres.
Als Tom wat boodschappen gaat doen gaat hij met een omweg door een parkje en komt een Marokkaanse jongen tegen op zijn skateboard.
Er doet zich een gebeurtenis voor, die van behoorlijke invloed is op zijn verdere gemoedsrust. Els is druk met yoga en het boeddhisme bezig en doet een vervelende ontdekking, zij zondert zich een paar dagen af om in retraite te gaan, wat ook niet echt het gewenste effect heeft Het interessante van het boek vind ik dat de personen ieder apart beschreven worden en dat je de gebeurtenissen vanuit hun standpunt mee beleeft. Het is een verhaal wat overal kan gebeuren er komt verdriet, spanning in voor, maar gaat vooral over dat we bang zijn dingen te verliezen.
Een boek met mooie zinnen en citaten zoals " Het bankje was zwanger van betekenis en leek daar speciaal voor hem te staan"

Een prachtige roman met veel menselijkheid is zeker de moeite van het lezen waard, en een bijzonder slot, ik heb er van genoten en moest het na het lezen even laten betijen.

Meer recensies van edakanja (Anja Smulders)