Nu ik!

Els Van Haute 10 juni 2019
Stop met pleasen. Denk eens aan jezelf (en niet altijd aan die ander). Door Andrea Mathews.

Andrea is al meer dan dertig jaar therapeut en dat maakt dit een boek boordevol informatie waar je echt mee aan de slag kan gaan. Het is praktisch toepasbaar en vaak heel herkenbaar (door de praktijkvoorbeelden) ondanks haar manier van schrijven. Het kan aan mij liggen maar soms vond ik haar toon iets te zweverig en spiritueel (met constante verwijzingen naar het Authentieke Zelf) en haar aanduidingen van hier kom ik dan nog op terug en dit vertelde ik toen al en… bevorderen het lezen ook niet echt. Het is daarentegen wel vlot en leesbaar geschreven.
En het is super boeiend en confronterend, als je een pleaser bent (die kans is groot anders las je dit niet).

Mathews heeft een boek geschreven dat de schellen van je ogen zal doen vallen, dat je wakker maakt, dat je dingen laat inzien die je ergens wel al wist (in je Authentieke Zelf ;)) maar ze vertelt ook zaken die indruisen tegen alles wat je ooit gehoord hebt. Omdat je een pleaser bent en zo ‘gekweekt’ bent maar ook omdat wij allemaal dat in onze maatschappij zo aangeleerd hebben gekregen. Bijvoorbeeld woede is wel goed, iemand vergeven kan je niet, loyaliteit is een leugen, anderen helpen is niet het doel van het leven,… Dingen die intuïtief indruisen tegen waar we voor willen staan, hoe we willen zijn. Dingen die helemaal fout klinken maar toch heeft ze gelijk.
Lees dit boek maar.

Je moet ook niet denken dat je er makkelijk vanaf gaat komen, de schuld op je ouders steken en egoïstisch gaan leven is niet de bedoeling van dit boek. Wel is dit boek een theoretisch en praktisch hulpmiddel om diep vanbinnen je eigen wensen, verlangens, behoeften te leren kennen. Zodat je leven echt van jou wordt; zonder schuldgevoelens, met jezelf op de eerste plaats. Je stralende eigen Authentieke zelf… (ik laat je alvast wat oefenen voor als je het boek begint te lezen en als ik jou was zou ik dat echt doen).

Meer recensies van Els Van Haute