Wat als?

Emdeke 17 december 2017
Schijngestalten is een dubbele titel. Staf Schoeters voort een personage op - blank westers - die door de BE/USA veiligheidsdiensten gerekruteerd wordt om te infiltreren bij IS-aanhangers hier te lande. (lees=BE) Maar het 'schijngestalte' gaat niet alleen over de undercover agent. Nee, Staf plant ook stiekem het zaadje dat heel die IS-bedreiging georkestreerd is door de westerse overheden, om aldus toe te laten strengere wetten te implementeren en ons harder te laten werken voor minder loon. Of dat waar is of niet, zullen we misschien nooit weten. Een zoektocht op het internet leert dat er evenveel voor- als tegenstanders van allerlei theorieën zijn. Maar geen enkel kamp beschikt over voldoende bewijzen, om zijn waarheid aan te tonen. Feit is dat we er als 'gewone' werkmensen niet op vooruit gegaan zijn het laatste decennium en dat het dieptepunt waarschijnlijk nog niet bereikt is. Anders zouden we niet met zijn alleen langer aan het werk moeten blijven. Aangezien dit boek me aan het denken heeft gezet, is de schrijver - wat mij betreft - geslaagd in zijn opzet.

Meer recensies van Emdeke