Mijn favoriet voor de ANV Debutantenprijs 2019!

Eus Wijnhoven 07 juni 2019
Nico en haar jongere zusje Kine groeien op in een gebroken gezin. Zij leven samen met hun alcoholistische moeder in een buitenwijk. In het weekend gaan zij regelmatig op bezoek bij hun vader, een geflopte kunstschilder die zich inmiddels heeft toegelegd op computers. Als hij gaat samenwonen met een nieuwe vriendin, verwatert dat contact.

De koelkast in de flat is nagenoeg altijd leeg, het meubilair zou niet eens worden geaccepteerd door de kringloop, kleding is standaard tweedehands en nauwelijks ‘zak-van-Max’-waardig. Wijn is echter altijd in huis. De zusjes schamen zich voor hun moeder, maar verdedigen haar ten opzichte van de buitenwereld met hand en tand. Nooit praten ze met anderen over haar drankgebruik, nooit over de dingen waar zij bang voor zijn. Zelfs niet met hun vader. Moeder verwaarloost haar kinderen, waardoor Nico als vanzelfsprekend de moederrol op zich neemt voor Kine. Even is er rust, als moeder op zeker moment verdwenen is naar een gemeenschap die aan Ruigoord doet denken. Weken later staat zij ineens weer op de stoep, met een veel jongere vriend die denkt dat hij van oorsprong Indiaans is. Er wordt een tipi in de huiskamer gebouwd van waaruit zij gaan leven. Samen dromen de meisjes van een betere wereld. Een scooter biedt de mogelijkheid die te bereiken. Zij zetten hun zinnen daarop door te sparen.

Moeder gedraagt zich zoals je van een alcoholiste kunt verwachten: te pas en (vooral) te onpas barst ze in huilbuien uit, “ik kan het ook nooit goed doen”, “kom eens hier dat ik je knuffel, je weet toch dat ik zoveel van je houd?”. Het interesseert haar niet als mensen opkijken van haar beschamende gedrag. Die reactie vanuit haar omgeving werkt zelfs als een katalysator, waardoor ze zich nog meer misdraagt. Nico reageert daar op door van steeds meer kanten ‘gevaar’ te ontwaren; zij vervreemdt van de reguliere maatschappij. Kine daarentegen fladdert door het leven en ontplooit zich zoals je van een jonge vrouw kan verwachten.

Van Doornik heeft met Moeders van anderen een aangrijpende en invoelende roman geschreven, waarbij zij de tragiek met (wrange) humor doorspekt. Het boek is genomineerd voor de ANV Debutantenprijs, naast De avond is ongemak (Marieke Lucas Rijneveld) en Een heldenleven (Persis Bekkering). Wat mij betreft ontvangt Van Doornik op 7 juli 2019 in Dordrecht de prijs voor het beste debuut van het afgelopen jaar.

Meer recensies van Eus Wijnhoven