Crimineel en psychologisch geladen nevel over Amsterdam

Guy Doms 31 augustus 2018 Hebban Recensent

Onder de bezielende regie van twee door de wol geverfde misdaadauteurs komt een intrigerende bundel met verhalen tot stand. René Appel (1945) en de Amerikaanse Josh Pachter (1951) mogen terecht trots zijn op Amsterdam Noir, het eindresultaat van hun nauwe samenwerking met een aantal schrijvers. De titel geeft het meteen duidelijk aan: de obscure kantjes van de ‘kleine metropool’ worden blootgelegd. Josh Pachter neemt eveneens de vertaling van de bundel naar het Engels op zich. Het boek begint met een verhelderende en inleiding, waarin het ontstaan van Amsterdam beknopt wordt weergegeven. Tevens volgt een kort overzicht van het plaatselijke criminele verleden en verwijzen de samenstellers naar vier Amerikaanse film noirs. Elke filmtitel staat eveneens, heel erg knap gevonden, voor een hoofdthema met een drie- of viertal verhalen. De stad is door de eeuwen heen uitgegroeid tot een levendige en multiculturele hoofdplaats waar zo’n 180 verschillende nationaliteiten met elkaar samen moeten leven.

“Hij was nu zo dicht bij me dat ik bang was dat hij mijn hart tegen mijn ribben kon horen roffelen. Ik moest op het juiste moment wachten, het kwam er nu op aan. Hij moest op het hoogste punt zijn, zodat de val het diepst was.”

Fragment uit Stille dagen van Karin Amatmoekrim

Het is onmogelijk alle verhalen afzonderlijk te gaan beoordelen, toch vallen ze allemaal onder één gezamenlijke noemer: kwaliteit. De schrijvers hebben het beste van zichzelf gegeven; ze hebben niet zo maar halsoverkop een aantal pagina’s volgeschreven. Integendeel, er is heel veel aandacht besteed aan stijl, keurig of rijk taalgebruik en inhoud.

“Ella verdween op de dag dat ik na dertig jaar huwelijk op mezelf ging wonen in het hart van de stad. Terug naar waar ik vandaan kwam, terug naar wie ik ooit was.”

Fragment uit Spui 13 van Anneloes Timmerije

Het Spui, Schiphol, de grachtengordel, de rosse buurt, de Van der Pekbuurt, het Oosterpark. Dit is slechts een willekeurige greep uit de snel opeenvolgende locaties uit Amsterdam Noir. Elke auteur heeft een andere setting opgenomen in zijn of haar bijdrage.

“Het is stil in dit stukje Vondelpark. Op de doorgaande asfaltpaden komen nog weleens fietsers langs, maar nu om een uur of één is het op dit zijpaadje doodstil. Geen mens te bekennen. Net als Vincent dat denkt passeert er een hardloper met een groen fluorescerend shirt aan.”

Citaat uit Sterrennacht van René Appel en Josh Pachter

In vijftien korte en tevens fictieve verhalen blazen de zestien auteurs – een uitgelezen gezelschap, waaronder niet alleen thrillerschrijvers maar ook romanciers - een crimineel en psychologisch geladen nevel over de Nederlandse hoofdstad. Laat je gewoonweg verrassen met dit boek vol attractieve, spannende en soms lugubere vertellingen!

Meer recensies van Guy Doms