Een no nonsense-kookboek

Ingridje 05 juli 2017
Juist op tijd viel dit boek op de mat. Mijn moestuin begint uit zijn voegen te barsten maar niet alles kan ineens geconsumeerd worden en niet alles is geschikt om in te vriezen. Jon Karpathios bracht me op enkele ideeën in zijn boek.
Paginagrote foto’s laten je kennismaken met de natuur gezien door de lens van verschillende fotograven die meegewerkt hebben aan dit boek.
Jonathan Karpathios, chefkok, haalt zijn inspiratie uit de natuur. De vele basisrecepten geven je een andere kijk op de producten die in de winkel liggen en dagen je uit om op eenvoudige wijze zelf aan de slag te gaan met groenten en leert je je eigen voorraad aan te leggen van onbewerkte producten.
Aangezien Jon in zijn restaurant alleen met de beste producten wilde werken, besloot hij een eigen kwekerij op te zetten. En in dit boek raadt hij iedereen aan terug naar de bron te gaan en zelf te kweken zodat je weet wat er op je bord komt. Je eigen voorraad creëren zorgt voor een rijk gevoel.
Simpele basisrecepten om het teveel aan groenten in te maken of te wecken. Heerlijke dressings om je salades extra smaak te geven. Ook uiterst geschikt voor de vegetariër want het merendeel van de gerechten zijn vegetarisch.
Maar ook de kunst om groenten en kruiden te drogen wordt duidelijk uitgelegd. Invriezen, inleggen in zout, drankjes, chutneys, sauzen, jam en compotes, noem maar op… je vindt het allemaal terug in dit oerdegelijke boek.
Naast dit alles krijg je ook superlekkere en poepsimpele gerechten op je “bord” geserveerd.
Simpel maar overheerlijk omdat elk gerecht barst van de pure smaken die moeder natuur je aanbiedt als je je een beetje inspant om zelf te kweken.
Maar dit boek gaat niet alleen over groenten. Er wordt ook aandacht besteed aan zuivelproducten, honing om bij weg te dromen, granen, vlees van dieren die niet op hoopjes gekweekt worden in de meest erbarmelijke omstandigheden en verse visproducten.
Jon leert je dat eigenlijk bijna alles wat je op een wandeling tegenkomt, eetbaar is aan de hand van enkele unieke recepten.
Een heerlijk no nonsense-kookboek waarbij de natuur jouw menu bepaalt.

Meer recensies van Ingridje