Doe die telefoon weg!

Janneke Slabbekoorn 23 januari 2017
Net als alle andere pubers zitten mijn kinderen van 15 en 17 jaar aan hun telefoon vastgeplakt. Ook volwassenen kijken voortdurend naar hun smartphone. Heel irritant, en gezond kan het toch ook niet zijn! Tenminste, dat lijkt mij. Toen ik dus het boek Leven zonder smartphonestress zag liggen, pakte ik het direct mee. Hier kwam de oplossing!

Oorzaken en gevolgen van het enorme smartphonegebruik worden in het boek duidelijk omschreven. Zo blijken toepassingen op smartphones doelbewust in te werken op psychologische mechanismen die moeilijk te weerstaan zijn. En zo begrijp ik nu dat tegenwoordig zoveel mensen ongeduldig zijn doordat je op je telefoon alles onmiddellijk kunt opzoeken. Geduld is niet meer nodig. Helaas vinden sommige mensen dat ook in het verkeer en ben ik de laatste weken verschillende keren bijna van mijn fiets gereden. Op vele manieren is overmatig telefoongebruik ongezond, zo blijkt overduidelijk.
De onderzoekers hebben de gegevens van maar liefst 60.000 telefoongebruikers geanalyseerd, waardoor een betrouwbaar beeld is ontstaan van aard en omvang van het gebruik. Wetenschappelijk is nu bijvoorbeeld onderbouwd dat veel mensen veel tijd kwijt zijn aan dingen die niet noodzakelijk zijn, zoals Facebook checken, spelletjes doen en doelloos filmpjes kijken.
Dat het probleem groot is en dat er iets moet veranderen, is glashelder. Hoe dat veranderen dan precies moet, vind ik niet erg overtuigend beschreven. Er staan gelukkig zeker bruikbare ideeën in, maar vooral het stuk over het ‘digitaal opvoeden’ van jongeren vind ik wat wazig. En daar was ik natuurlijk juist heel benieuwd naar!
Al met al toch een buitengewoon lezenswaardig boek, maar helaas: leven zonder smartphonestress lijkt vooralsnog niet haalbaar. Al is minder stress natuurlijk ook al fijn.

Meer recensies van Janneke Slabbekoorn