Saaie theorie met bruikbare tips

JolandavanE 12 augustus 2018
“Als ik nee zeg voel ik mij schuldig”, de vertaling van “When I say no, I feel guilty”, geeft handvatten om beter voor jezelf op te komen, zonder daarbij anderen te kwetsen.

Veel mensen vinden het moeilijk om “nee” te zeggen en voelen zich schuldig als ze het wel doen.
Om beter voor je eigen rechten op te durven en kunnen komen, beschrijft Smith, psychotherapeut, een aantal assertieve verbale technieken, zoals “kapotte grammofoonplaat” (blijven volhouden en herhalen, zonder boosheid, irritatie of stemverheffing), “aanvaardbaar compromis”, “misten” (instemmen met de kritiek), “zelfopenbaring”, “negatieve zelfbevestiging” en “navraag”.
De boodschap gaat echter deels verloren door de hoeveelheid onprettig leesbare saaie theorie. Voorbeelden en dialogen (die overigens leesbaarder waren) proberen de diverse technieken te verhelderen, maar de uitvoering lijkt vaak gemakkelijker dan het in werkelijkheid is.

Meer recensies van JolandavanE