Overdosis Kangoeroe ?

Marina 22 juni 2018
Marc-Uwe Kling, geboren in 1982 in Stuttgart,  is een Duitse tekstschrijver,auteur en cabaretier! In 2009 bracht hij zijn eerste boek uit over het leven met een kangoeroe ! In 2011 en 2014 kwamen er nog 2 vervolgen. Eind dit jaar komt het vierde deel uit !  Ondertussen zijn de belevenissen met de kangoeroe te horen als luisterstukjes, wekelijkse podcast op een radiozender en in zijn onemanshow.
Het is dan ook verwonderlijk dat nu pas,  bijna 10 jaar later, er een Nederlandse vertaling komt van de Kangoeroekronieken!

Mark-Uwe (alter ego van de schrijver) krijgt een kangoeroe als buurman! Het duurt dan niet lang of de kangoeroe heeft Marc-Uwe huis en zijn leven ingepalmd . Met zijn , soms grappig, soms irritant gedrag stelt hij alles in vraag en geeft hij zijn mening. Alle onderwerpen komen aan bod, zowel dagdagelijkse dingen als grote levensvragen als maatschappelijke problemen: Denk aan: Wie doet er de afwas ?, via Mc Donald's tot een rechtzaak en en betogen !

Door  de kangoeroe  te verpersoonlijken, wordt zijn houding, zijn absurditeit, zijn onbeleefdheid en zijn cynisme  aanvaardt. Iedereen, ook de lezer, vindt het doodnormaal dat er een kangoeroe rondhuppeld.

Tijdens het lezen,  zat ik regelmatig te glimlachen met de fratsen van de kangoeroe ...
Het is geen boek om in één ruk uit te lezen, beter is  nu en dan een stukje, ...anders riskeer je  een "overdosis kangoeroe"!
Ik vind het dan ook opmerkelijk dat dit, als boek, wordt uitgegeven, dit werkt echt beter als wekelijkse column

Soms is het allemaal een beetje "te", af en toe een tikje flauw, een enkele maal choquerend, maar meestal een glimlach of een licht  gegrinnik.
Echt een hilarisch boek is het niet(geworden),  maar de glimlach is gebleven....

Meer recensies van Marina