4,5/5* Deze reis door de geschiedenis heeft mijn leven verrijkt!

Voor in het boek staan twee strofen: de eerste en de derde strofe uit Oktoberlied van Theodor Storm zowel in het Duits als in het Nederlands afgedrukt. Deze strofen benadrukken tegenstellingen die in één en hetzelfde gebeurtenis, tijd of handeling aanwezig kunnen zijn. Zoals het in de herfst vaak donker en duister is, maar als de zon schijnt is het kleurrijk en helder.
Het is vaak moeilijk om een label te plakken op een gebeurtenis of het handelen van een persoon; misschien moeten we dat dan ook minder doen als we niet precies weten hoe de vork in de steel zit.

"Het beest komt juist uit de geest tevoorschijn. Bij ons is dat vandaag de dag ook zo. Het hoogstaande westen wil zoiets absurds als een groeiende economie en zo goedkoop mogelijke producten. Ook dan moet je voortdurende gewelddadig zijn jegens personen en werelddelen die je daarvan uitsluit."

Dit boek is onderdeel van een serie Berlijn thrillers, maar het kan ook heel goed los gelezen worden. De hoofdpersonen zijn Sofie Bank en Frits Arend die een stel zijn en samen bij recherchebureau Brill werken.
Lees de recensie verder op mijn blog: https://graaggelezen.blogspot.com/2019/05/ik-las-geest-beest-marianne-vogel.html

Meer recensies van Mieke Schepens