Geen volwaardig overzichtswerk

20 januari 2016
Het is al bijna een jaar geleden dat ik het vak ‘Jeugdliteratuur‘ volgde aan de universiteit, maar heb het bijbehorende boek nu ook eindelijk uit. Naast dat het gewoon een vrij dik boek is, leest het ook niet echt lekker weg. De hoofdstukken verschillen te erg in kwaliteit, opbouw en schrijfstijl. Sommige hoofdstukken vond ik echt vermakelijk om te lezen, zoals die over sprookjes en het hoofdstuk over meisjes- en jongensliteratuur. Veel andere hoofdstukken waren meer een opsomming waar wel een rode draad in was aangelegd maar die was vrij arbitrair. Ik denk dat het een beter idee was geweest om gewoon één auteur dit te laten schrijven of het in ieder geval zo te redigeren dat er wat uniformiteit in zat. Het is gewoon een bundeling essays die onderling te erg verschillen waardoor het geenszins als een overzichtswerk kan worden beschouwd. Erg jammer, want ik vind het een leuk onderwerp.

Meer recensies van