Een feestje!

20 oktober 2014
De ondertitel van Gouden jaren is: Hoe ons dagelijks leven in een halve eeuw onvoorstelbaar is veranderd. Van Bergen heeft dit boek geschreven ter herinnering aan haar grootmoeder Gerritje Schukkink.

In de zomer van 2012 raakte zij op een feestje in gesprek met iemand en zij spraken over de pensioenkorting. Haar gesprekspartner brieste: “Het is ons al die jaren beloofd dat ons pensioen welvaartsvast zou zijn.” “Dat is zo,” zei ik, “maar had jij je 40 jaar geleden kunnen indenken dat de welvaart zo zou toenemen dat jij twee maanden per jaar met vakantie kunt gaan?” Een prachtig relaas tussen de schrijver en haar gesprekspartner, want hadden onze ouders en/of grootouders zich kunnen voorstellen dat wij nu bij een full time dienstverband rond de 25 vakantiedagen hebben? Of wat dacht je van een toilet binnenshuis mét toiletpapier i.p.v. een ton en wat krantenpapier?

In Gouden jaren neemt de schrijver ons mee langs de volgende 7 hoofdstukken:

Eerste levensbehoeften: eten, wonen, huishouden en kleding,
Opleiding en opvoeding: onderwijs, kindertijd
Communicatie en informatie: telefoon, nieuws en amusement en geldverkeer
Mobiliteit: auto, fiets, viaducten en tunnels, vliegen en vakantie
Gezondheid: eigen tanden en kiezen, geneeskunde en ouderenzorg
Comfort en kwaliteit: wegwerpgemak, afval en hergebruik, betere waar voor je geld en fotograferen
Werk en vrije tijd: adieu baan voor het leven, werkomstandigheden, kantoorwerk en vrije tijd voor iedereen
Elk item komt uitvoerig aan bod, de schrijver heeft er voor gekozen om tevens anderen aan het woord te laten, waarmee de verhalen worden verduidelijkt met voorbeelden. Zij maakt ook gebruik van de digitale database statline van het CBS, waardoor de verhalen voor mij nóg meer gaan leven. In 1957 had bijvoorbeeld 3% van de Nederlanders een koelkast, in 1962 was dat 19% en in 1972 88% en tegenwoordig staat er (bijna) in iedere keuken een koelkast. De reden waarom weinig mensen een koelkast hadden in 1957 is logisch te noemen, men had toen nog geen sauzen die bewaard moesten worden of frisdranken of dranken, destijds was het vooral lastig om melk goed te houden. Daar had je vervolgens weer de melkboer voor, deze kwam iedere dag aan de deur, een koelkast was dus amper nodig in het dagelijks leven.

Ik ben in 1967 geboren en ik kan mij de melkboer niet herinneren maar wel de schillenboer, de SRV-wagen en de bakkerskar. Rond mijn twaalfde verdween de SRV-wagen, alwaar mijn moeder trouwens weinig kocht, hoogstens de dingen die zij vergat mee te nemen uit de supermarkt én de karnemelkse pap, dat was wekelijks een vaste prik (in een glazen fles). De schillenboer heb ik na mijn 9e niet meer gezien en de bakkerskar rijdt nog steeds rond in mijn woonplaats, al is het nu alleen in het weekend.
'
Lees verder op mijn blog: klik

Meer recensies van