Herleving van een dorp

Silke Gorremans 27 juni 2019
Nu denk je waarschijnlijk, het is een Holly Martin boek dus Silke gaat sowieso erg enthousiast zijn. En ik ben ook enthousiast, maar ik ga ook eerlijk bekennen dat dit boek toch wel wat meer tijd nodig had om bepaalde gevoelens bij me los te krijgen. Meestal weet Holly me vanaf de eerste pagina compleet te betoveren, maar nu verliep het allemaal wat moeizamer.

Ik denk dat de locatie van het verhaal daar voor een stukje tussen zit en ik vermoed eigenlijk ook dat het expres gedaan is. In het verhaal volgen we namelijk Willow, die ingaat op een heel uitzonderlijk aanbod. Ze mag een jaar lang gratis in het dorpje Happiness gaan wonen, de enige tegenprestatie is dat ze iets terugdoet voor het dorp en zijn gemeenschap. Wanneer Willow echter aankomt in Happiness is ze geschrokken om een bouwvallig, vooral leegstaand dorp terug te vinden. De huizen zijn allemaal versleten en er hangt een droevig sfeertje van vergane glorie. Ik denk dus dat het misschien wel Holly's bedoeling was om je als lezer echt mee te nemen in de gemengde gevoelens van Willow.  Maar samen met Willow wordt je stap voor stap verliefd op het dorpje en zijn inwoners.

Misschien dat de knappe klusjesman daar ook wel voor iets tussenzit. Sowieso ben ik een grote fan van Holly's mannelijke hoofdrolspelers. Ze zijn allemaal perfecte vriendjes (durf ik zelf te zeggen de gedroomde echtgenoot?) Maar Andres heeft meer lagen. Wanneer ze hem beter leert kennen ontdekt Willow dat hij toch wel enkele onverwachte geheimen heeft. Deze geheimen spelen een belangrijke rol in het verhaal en worden erg mooi naar voor gebracht. De manier waarop de problematiek waar Andrew mee geconfronteerd wordt in beeld wordt gebracht is heel integer, mooi en geloofwaardig.

Willow is dan weer zonder twijfel een van mijn favoriete personages uit Holly haar boeken ooit. Ze is ontzettend optimistisch, een echte flapuit, vrolijk dartelt ze door het leven. Ik was meteen dol op haar vanaf de eerste pagina. Jammer dat ik geen vriendinnen met haar kan zijn in het echte leven. Ik weet dat het volgende verhaal dat zich afspeelt in Happiness een ander personage zal volgen, maar toch zit ik echt al op hete kolen om te zien hoe het met Willow gaat. Het was moeilijk om haar los te laten.

Ik heb echt ontzettend genoten van The Little Village of Happiness. Het is echt een klassieke Holly Martin. Hartverwarmend, met momenten zat ik hardop te lachen, maar het gaat ook zwaardere onderwerpen niet uit de weg. Ik was erg blij met de kleine cameo van een personage uit een andere reeks. Ik hoop dat dit een trend blijft en dat we zo nog kleine cameo's krijgen in de toekomst.

Een absolute aanrader voor de zomer!

Meer recensies van Silke Gorremans