De zoektocht van de oudheidkundige

TomD 10 juni 2019
Keizer Constantijn (280-337), hij was het die een einde maakte aan de christenvervolgingen en die Constantinopel stichtte. Dat eerste wordt toegeschreven aan een visioen dat de keizer kreeg aan de vooravond van een belangrijke veldslag, bekend als de Slag bij de Milvische Brug. Heeft Constantijn inderdaad iets gezien? Wat precies? Jona Lendering en Vincent Hunink zoeken het grondig uit.
Wat biedt ons taalgebied toch een mooi gamma aan oudheidkundigen die boeiend kunnen schrijven. Na Fik Meijer en Anton Van Hooff ontdekte ik nu Jona Lendering. Elk benadert het beschrevene vanuit eigen invalshoek en dat is bij Lendering “de zoektocht van de oudheidkundige naar wat er juist gebeurde”. Beseffend dat ze nooit helemaal tot een perfecte historische reconstructie kunnen komen, zoeken Lendering en Hunink toch zo veel mogelijk puzzelstukjes bijeen om hiermee zo dicht mogelijk te benaderen wat er juist gebeurd is. Ze nemen de lezer daarbij mee in hun boeiende zoektocht en toetsen met hem hun hypotheses af. Belangrijke inzichten zijn dat de omslag heidens naar christelijk niet opeens is gekomen èn dat velen omstreeks die tijd (ook Constantijn) niet exclusief christelijk waren.
Het boek biedt een genuanceerd beeld van de wereld van het Romeinse Rijk in de 4de eeuw met uiteraard Constantijn als centrale figuur. Trouwens, we associëren deze keizer steeds met Constantinopel, maar zijn eerste wapenfeiten leverde hij veel meer westwaarts, namelijk in onze gewesten. Verrijkend, en zoals elk goed boek, de appetijt aanscherpend. Een dikke 4*.

****
Toegevoegd aan mijn lijst "Romeinse geschiedenis": non-fictieboeken die de Romeinse geschiedenis (ca. 750 vC - 500 nC) behandelen.

Meer recensies van TomD