De vergissing (3.5*)

A van Steeg 07 mei 2024
De vergissing is een thriller die beschikbaar is in het KoboPlus abonnement als Kobo orginal. In dit verhaal lezen we Rose die haar broertje op een dag moet missen en twee dagen later wordt hij dood gevonden. Een dader is al snel gevonden, maar deze ontkent. Spreekt diegene de waarheid of toch niet?

Rose is een 18-jarige wat stille meisje die het niet makkelijk heeft thuis. Sinds de mijnen zijn gesloten heeft haar vader geen werk en dat is thuis goed te merken. Samen met haar 10 jaar jongere broertje Billy en haar moeder wonen ze gezamenlijk in hun huis. Ze heeft een goede vriendin en vind de liefde in de oudere Gareth die in het dorp bij hun komt werken. Maar wat weet hij de naïeve Rose snel om zijn vinger te winden en hij weet haar langzaamaan los te weken van haar naasten. Maar wat als Billy dood wordt gevonden en Gareth als verdachte wordt gezien, mede door een andere zaak die speelt?

In het heden lezen we over de oudere Rose die in de plaatselijke bibliotheek werkt en zorg draagt voor haar buurman Ronnie wanneer hij wordt opgenomen in het ziekenhuis en eenmaal thuis ook zorg nodig heeft. Als ze tijdens het schoonmaken wat ontdekt in zijn huis, slaat bij haar de twijfel toe. Hoe komt hij aan hetgeen wat ze vind? Kan ze hem wel vertrouwen?

De vergissing is een boek die zich in het heden en verleden afspeelt en daardoor een goed beeld geeft van de gebeurtenissen. Toch vond ik het vehraal vrij voorspelbaar, al zullen veel lezer het plot misschien niet zien aankomen. Maar de veellezer zal al snel een idee krijgen van de verhaallijn ook al komen niet alle aspecten direct naar voren. Slater heeft daarentegen wel een vlotte schrijfstijl en het verhaal leest makkelijk weg.

De personages zijn interessant en je ziet het geheel zeker voor je. Dat maakt dat het verhaal leeft en voor veel lezers fijne leesuurtjes zal geven. Persoonlijk had ik wat meer spanning gezien in het verhaal. Het kabbelt met momenten nogal wat in een thriller niet nodig hoeft te zijn. Wie op zoek is naar een vermakelijk verhaal zou De vergissing zeker eens op moeten zoeken in KoboPlus. Het zal voor veel lezers een paar mooie leesmomenten geven. Ik geef het 3.5 sterren

Meer recensies van A van Steeg