Lezersrecensie

Wast als verslavingen je leven beheersen?

A van Steeg 20 mei 2024
Door eenzaamheid verlaten is geschreven onder het pseudoniem De heer R. en het heeft de auteur bijna tien jaar geduurd om zijn boek van begin tot eind uit te brengen. Het verhaal vertelt over het leven van een alcoholist en seksverslaafde Martin. Maar kan hij zijn leven ooit weer op de rit krijgen als zelfs zijn omgeving hem waarschuwt over zijn leefstijl?

Martin lijkt op het eerste oog een hardwerkende man die zijn ding doet op zijn werk. Maar langzamerhand blijkt dat zijn leven er voordien er veel beter uitzag. Inmiddels is hij afgezakt als een alcoholist die niet meer zonder de drank kan en het liefst elke dag naar porno kijkt en zichzelf bevredigt. Als blijkt dat er nog veel vrije dagen op te nemen zijn voor het nieuwe jaar, heeft hij opeens drie verplichte weken vrij net voor de kerstdagen en oud en nieuw. Al snel verzakt hij nog verder in zijn verslavingen en belandt hij zelfs in het ziekenhuis. Maar wat is zijn trigger om zo zijn leven te leven terwijl er mensen zijn die hem willen helpen? Waarom is hij verslaafd geraakt en heeft hij zo’n beeld gekregen van vrouwen?

Door eenzaamheid verlaten is een boek vol met seks en voor sommige mensen grove teksten, die als direct gezien kunnen worden. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik in het begin ook wel wat twijfel ervoer omdat het verhaal een eentonig verloop leek te krijgen, maar niets is minder waar. De heer R. heeft ervoor gekozen om een directe schrijfstijl te hanteren waardoor het verhaal vol seksuele handelingen en gedachten over kan komen, maar wie het verhaal een kans geeft en het uitleest wordt echt beloond met een compleet verhaal.

Middels dagboekvorm wordt de lezer door het verhaal geleid en wanneer zijn dochter in beeld komt, lijkt zijn vaderhart toch wat harder te gaan kloppen. Want wat wil hij graag zijn verslavingen een plek geven er zijn leven veranderen voor haar. Ook zijn broer maakt zich zorgen, maar dat doet Martin minder, al doet het in zijn hart toch ook pijn. De heer R. laat op een ruwe maar pure wijze zien wat een verslaving kan doen met Martin en hoe het zijn leven kan gaan beheersen. De meningen zullen, zoals eerder gezegd, heel divers zijn over de schrijfstijl, maar ik vond deze passen binnen de context van het verhaal.

Verslavingen zijn aan de orde van de dag en De heer R. laat zien dat het een heel pijnlijk proces is. Martin heeft veel in zijn mars, maar zijn alcohol- en seksverslaving maken dat hij steeds verder wegzakt, helemaal als hij zich drie weken moet zien te vermaken als hij zijn dagen moet opnemen. Een pijnlijk verhaal om te lezen ondanks de expliciete schrijfstijl van de auteur. Ik kon deze appreciëren en kon dan ook niet anders dan van het verhaal genieten en het 4 sterren geven. Complimenten aan De heer R, alias Cliff de Rouw, voor dit verhaal. Hij heeft dan wel 10 jaar over Door eenzaamheid verlaten geschreven, maar misschien heeft dat juist zijn verhaal wel deze kracht gegeven die de lezer ervaart tijdens het lezen.

Meer recensies van A van Steeg

Gesponsord