Een prachtig verhaal

A van Steeg 03 december 2019
Het Magdalena mysterie is het eerste deel van De Magdalena trilogie, werd in eerste instantie gemeld. Echter zijn er ondertussen al vier delen in deze serie uitgekomen, waarvan ik eerder dit jaar het vierde deel Het Boleyn mysterie las. In de reeks verscheen eerder al Het Jezus mysterie en Het medici mysterie.

Ik moet zeggen dat ik Het Boleyn mysterie met heel veel plezier heb gelezen en ik dan ook blij was dat ik nu Het Magdalena mysterie mocht lezen. Ik ben nu echt fan van deze serie geworden!

Kathleen McGowan weet op een boeiende wijze de geschiedenis in een prachtig en spannend verhaal weer tot leven te brengen. Ik ben bekend met deze geschiedenis, omdat ik deze op een Christelijke school die ik bezocht, heb meegekregen. Ik kijk nu heel anders tegen de geschiedenis aan. Want wie was Maria Magdalena eigenlijk? Wat was haar rol in die periode?

De auteur heeft diepgaande research gepleegd en heeft veel gelezen en gebieden bezocht. Aan de hand van deze informatie is na twee jaar het eerste boek in de reeks Het Magdalena mysterie ontsproten.

Ik merkte wel dat ik nu meer informatie weet over Maureen, het hoofdpersonage in de serie. Ik kijk nu ook anders aan tegen haar personage dan ik deed in Het Boleyn mysterie. Maureen is een sterke vrouw die meer met deze geschiedenis te maken heeft dan ze ooit van tevoren kon bedenken.

Afwisselend lezen we de gebeurtenissen rondom Maureen in 2005 en lezen we brieven c.q. dagboekfragmenten van Maria Magdalena. Daarnaast lezen we over de periode waarin Maria Magdalena leefde en hoe het waarschijnlijk gegaan zal zijn. Langzaamaan bloeit het verhaal op en eindigt met een prachtig en toch ook intrigerend einde.

Het Magdalena mysterie is niet zozeer echt spannend, maar het is een prachtige geschiedenis die vanuit een ander licht bekeken wordt. De beeldende schrijfstijl van Kathleen is prachtig en boeiend. Ik vind het boek wel wat langzaam op gang komen, maar als je eenmaal geraakt bent, wil je niet meer stoppen met lezen.

Knap hoe Kathleen McGowan heden en verleden met elkaar weet te verbinden. Er komen redelijk wat personages in voor, die ik ook herkende van Het Boleyn mysterie. Het is een serie die zich opbouwt en de lezer laat nadenken over hoe het misschien echt is geweest en niet alleen zoals we hebben geleerd vanuit een Christelijke opvoeding.

Ik ben echt onder de indruk van deze serie en hoop Het Jezus mysterie, de opvolger van dit eerste deel ook te mogen gaan lezen. Achter in het boek is een leesfragment te lezen dat al veelbelovend is!

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg