mooi begin van deze vierluik

A van Steeg 23 september 2022
Kroesvee is het eerste boek van John Meilink uit de vierluik van Zonen van Jafeth. De cover van deze historische roman is uitnodigend en zou mijn interesse wekken in een winkel. Zou de inhoud net zo uitnodigend zijn? En zou het mijn geschiedenis weer weten op te rakelen?

Meilink heeft veel tijd en research gepleegd voor deze vierluik. Het eerste deel kent gelijk een goede 400 bladzijden en is opgedeeld in twee delen. Voorin het boek zijn twee plattegronden te vinden en een overzicht van de belangrijke personages. Achter in het boek is onder andere een woordenlijst te vinden. Hieruit blijkt al de secure zorg voor het boek.

In Kroesvee wordt de lezer meegenomen naar 1687. Een dorpje wordt overmeesterd, op een vrouw na, en de bewoners worden als slaaf verkocht. Dit is het begin van een lange tocht voor de slaven. Het is de periode van de West-Indische compagnie, waar enerzijds een tekort is aan goedkope krachten voor de plantages en anderzijds de strijd uitbarst tussen de blanken en de zwarten. Dit resulteert in een periode van geweld, armoede, ziekte, onzekerheid en leugens. De schippers willen graag hun schepen vol hebben met slaven en ze zo verschepen als Kroesvee, maar dit is niet zomaar meer een gegeven. Uiteindelijk is er een continu gevecht tussen de Brandenburgers, Zeeuwen en Hollanders. Maar wie wint deze strijd, terwijl de stammen hun bewoners willen beschermen met wapens?

Meilink schrijft met Kroesvee een gedetailleerd verhaal over de illegale slaven en de strijd om deze mensen te verschepen in een mensonterende reis. Zijn schrijfstijl leest wel wat rommelig, waardoor ik niet gelijk lekker in het verhaal kwam. Er passeren veel personages en gebeurtenissen waardoor het een weer war van van alles lijkt, zonder een duidelijke lijn in het verhaal. Voor de lezer die doorzet, zal het langzaamaan meer geordend worden en lijkt het verhaal wat meer rust en balans te krijgen. De materie is interessant en dit was voor mij de trigger om verder te lezen, al kostte dit wel wat doorzettingsvermogen. Maar uiteindelijk leverde het wel een volledig verhaal op die de geschiedenis voor mij weer deels heeft opgerakeld.

Kroesvee is een verhaal die vooral voor mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis een bevredigend boek zal zijn. Het vergt wel wat van de lezer qua overzicht en concentratie en ook qua leestijd. Het is vooral een boek die ik een paar uurtjes op een dag las en dan weer weglegde. Het vraagt aardig veel van de concentratie omdat Meilink ook vrij veel jargon uit die periode gebruikt. Dit vraagt van de lezer om toch weer naar achteren te bladeren om in de woordenlijst te bekijken wat het woord betekent om deze in de context te kunnen plaatsen.

Voor mij is Kroesvee vooral voor de veelvuldige lezer een interessant boek. Wie niet veel leest, zal het waarschijnlijk een langdradig en misschien wel ingewikkeld verhaal en geheel vinden. Meilink heeft in het boek nog een aantal illustraties verwerkt en begint elk hoofdstuk met een citaat uit de Bijbel of koran. Het boek is ook te lezen in de digitale versie. Mijn voorkeur heeft het fysieke boek omdat dit makkelijker bladert naar de woordenlijst.

Al met al is Kroesvee een goed begin van deze vierluik. Het heeft wel wat van mij als lezer gevraagd, maar uiteindelijk kon ik boek met een voldaan gevoel dichtslaan. De zes jaar dat Meilink aan zijn debuut heeft gewerkt heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Inmiddels ben ik begonnen aan In Barbarije, het tweede deel in deze vierluik. Ik ben heel benieuwd naar het verloop van dit verhaal. Voor nu geef ik dit debuut 4 sterren.

Meer recensies van A van Steeg