Lieve Edward

A van Steeg 14 februari 2020
De familie Adler verhuist van New York naar Los Angeles met hun tienerzoons Jordan en Eddie wanneer het noodlot toeslaat. Tijdens de vlucht naar hun nieuwe verblijfplaats stort het vliegtuig neer. Alleen Edward (Eddie) overleeft de vlucht en is letterlijk alles kwijt. Zijn oom en tante vangen hem op en vanaf dan is dit zijn nieuwe thuis. Wanneer Edward uit het ziekenhuis wordt ontslagen, begint zijn nieuwe leven zonder zijn ouders en broer. Ondertussen worstelt iedereen met zijn verdriet, verlies en frustraties. Hoe zal Edward zijn leven kunnen oppakken nu hij een bezienswaardigheid is voor velen? Gelukkig heeft hij veel steun van zijn buurmeisje Shay, die hem beter begrijpt en steunt dan wie dan ook.

Gedurende de opbouw van het verhaal lezen we de verhalen over de verschillende reizigers en Edward na het ongeluk. Elke reiziger heeft zo zijn verhaal wat zorgt voor een welkome balans in dit boek. Edward nadert ondertussen de leeftijd van zijn broer Jordan toen deze overleed. Hoe zal het zijn om vijftien te zijn en je broer voorbij te streven in leeftijd? Ondertussen blijkt dat de nabestaanden brieven hebben gestuurd naar Edward die zijn oom angstvallig bij hem vandaan heeft gehouden. Samen met Shay leest hij de brieven wat zorgt voor bijzondere verhalen. Hoe zal hij hier op reageren op al deze verhalen? Hoe zal zijn oom reageren als hij weet dat Edward de brieven gevonden heeft?

Lieve Edward is een verhaal over overleven, liefde, vertrouwen en doorzettingsvermogen. Hoe verschrikkelijk moet het zijn om als 12-jarige je familie te verliezen bij een vliegtuigcrash en jij de enige overlevende bent van zo’n verschrikkelijk ongeluk?

Ann Napolitano heeft een indrukwekkende roman geschreven die na het lezen bij mij bleef hangen. Toch vond ik de schrijfstijl niet zo pakkend als ik van tevoren had gehoopt. De diepe emotie miste ik met momenten en het verhaal voelde dan ook afstandelijk aan. Ik had gehoopt om meer feeling met Edward te voelen. Het onderwerp is zeker aangrijpend en is ook continu voelbaar. Een goed gekozen onderwerp voor een verhaal.

Lieve Edward is een bijzondere roman die makkelijk wegleest en goed wordt opgebouwd. Het is een goed verhaal waarbij mijn verwachtingen niet geheel zijn uitgekomen. Desondanks heb ik wel genoten van het verhaal. Het is een verhaal die mij heeft geraakt, zeker door de wisselende verhalen van de reizigers en Edward.

4 sterren.

Meer recensies van A van Steeg