IJzersterk!

Alda1812 14 februari 2020
Er zijn al meerdere recensies geschreven over Stille wateren. Toch voel ik na het lezen van dit boek de behoefte om er ook iets over te schrijven, want wat een geweldig goed boek vind ik dit!
De prettige schrijfstijl van Eva Nagelkerke ken ik al van hun vorige verschenen titels (geschreven onder de naam Eva Monté), wat mij betreft eveneens aanraders.

Ik vind de cover mooi door zijn eenvoud. Wit met de afgeknakte/afgesneden tulp.
De titel in combinatie met de tekst op de achterkant maakt me nieuwsgierig.

“Sophie is negenentwintig en woont nog bij haar ouders. De spanning in huis is echter om te snijden. Tien jaar geleden heeft ze iets afschuwelijks gedaan, en daar moet ze nog dagelijks voor boeten. Gebukt onder schuldgevoel probeert Sophie haar leven weer op de rit te krijgen, hoewel haar omgeving haar geen centimeter ruimte geeft. Dan slaat de twijfel toe. Wat is er eigenlijk echt gebeurd? Is zij werkelijk het monster waar de kranten vol van stonden?
De zoektocht naar de waarheid brengt Sophie en haar omgeving aan het wankelen en zorgt ervoor dat grenzen tussen waan en werkelijkheid vervagen. Iemand die niet wil dat de waarheid aan het licht komt, speelt een manipulatief spelletje met haar...”

De korte hoofdstukken zijn wisselend vanuit het heden en het verleden geschreven. In het heden krijg je al snel door hoe Sophie moet leven, gevangen in het strakke psychische korset van haar ouders.
De personages worden goed uitgediept, je ervaart de drukkende sfeer en voelt de behoefte om Sophie te laten ontplooien en voor zichzelf op te laten komen.
Dan wordt er een zaadje geplant, want wat is er tien jaar geleden eigenlijk echt gebeurd? Op een subtiele manier wordt beetje bij beetje de onderhuidse spanning opgebouwd. Het blijft borrelen tot het einde en door de stukjes uit het verleden kom je steeds dichter bij de gebeurtenis van 10 jaar geleden.
Je denkt in een bepaalde richting maar door subtiele hintjes word je dan toch weer aan het twijfelen gebracht. Hierdoor blijf het boek tot eind toe boeien. En dan die plottwist.

Conclusie: een zeer goede psychologische thriller. Alles klopt, er is goed over nagedacht. Ik vond het boek moeilijk weg te leggen, je wilt doorlezen en weten hoe het zit. Dit was een boek waarmee ik nog dagen in mijn hoofd bezig was.
Een aanrader! Ik geef het boek 5 sterren.

Meer recensies van Alda1812