Een verbluffende wereld en schrijfstijl, maar plot mocht wat meer zijn

09 juli 2020
“Hoe langer Ophelia naar dit sprookjesachtige landschap keek, hoe meer ze ervan overtuigd werd dat het een decor was, een perfecte nabootsing van de natuur, maar wel een nabootsing.”

Dit boek wordt beschreven als fabelachtig en met geen ander te vergelijken, dus het leek me leuk om deze recensie te beginnen met het bevestigen of ontkrachten van deze uitspraken.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik me volledig aansluit bij wat er over dit boek gezegd wordt. De wereld van De IJzige Verloofde is zonder twijfel de meest originele wereld waar ik ooit over gelezen heb, en fabelachtig is het zeker. Je wordt meteen meegesleept en voor de rest van het boek zal je verwonderd verder lezen.

Persoonlijk denk ik dan ook dat de wereld en worldbuilding de sterkste punten van dit boek zijn. Serieus, ik was er zo gefascineerd door dat het gewoon magisch werd om te lezen!

Maar een boek met zo’n sterke punten heeft alsnog zijn zwaktes. Hoe krachtig de wereld ook was, ik miste telkens iets bij de karakters. Dit boek is duidelijk meer gefocust op het plot wat natuurlijk niet erg is, maar iets meer diepgang daar had gemogen.

Het voelde dan soms ook iets vlakker om te lezen, maar ik heb nog steeds vertrouwen dat dit beter gaat worden. Dit is het eerste deel in een serie en iets in mij zegt dat dit een opstapje was naar een groter verhaal dat me nog verder zal wegblazen.

Iets dat ik absoluut niet wil vergeten te melden is, mijn hemel, deze schrijfstijl is vanaf nu mijn leven. Christelle Dabos beschrijft alles uitbundig, waardoor het lezen letterlijk dromen met mijn ogen open werd. Ik kon alles zo levendig voor me zien en het was gewoon een wilde rit!

En natuurlijk zit ik nu op het puntje van mijn stoel, want wat een cliffhanger! Ik kan in ieder geval al niet wachten op het volgende deel om meer te weten te komen (en om nog zo’n prachtig boek in mijn kast te hebben staan, laten we eerlijk zijn).

Ondanks dat dit voor mij meer als een opstapje voelde, was het nog steeds een intrigerend en uniek verhaal! Het eerste deel van De Spiegelpassante krijgt dan ook een 3.5/5 van mij!

Bedankt aan Hebban en LS Amsterdam voor het opsturen van dit exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Ben jij nieuwsgierig naar dit boek, of heb je hem misschien al gelezen? Laat het me zeker weten! Wat is jouw favoriete fantasy wereld?

Liefs,
Alissa