Is er meer na de dood?

Angelique 28 december 2020
Ranahs toekomst staat vast, ze wordt door haar moeder opgeleid tot medium, zoals zoveel generaties vrouwen voor haar. Dan als ze 16 wordt openbaren de geesten zich aan haar en blijkt dat ze een Zilveren Loper is, net als haar vader. Als haar vader echter ter dood veroordeeld wordt, verliest Ranah haar leraar en gids.
Si'denn bewaart als dlid van het Doodschap het evenwicht in de onderwereld en haalt zielen op als het hun tijd is. Al jaren verstoken van zijn familie weer hij nauwelijks nog iets van zijn verleden.
Het Doodschap kent regels. Een leven teruggeven is een leven nemen. Als Ervin zijn geliefde laat terughalen uit de dood, eist het Doodschap zijn jongere broer Rorrick op. Gescheiden van zijn familie wordt Rorrick opgeleid tot schaduwkrijger en ingewijd in de wetten van de dood.
Karakters in het boek die eigenlijk lijnrecht tegenover elkaar staan, tot blijkt dat ze veel meer gemeen hebben dan je eerst dacht.
Volg Rorrick en Ranah tijdens hun opleiding, Si'denn tijdens zijn werk en ondertussen vechten ze allemaal tegen hun eigen demonen, net zo erg als de demonen die uit de onderwereld proberen te breken.

Quote:
"Ranah schonk in en wilde moeders kop ook bijvullen toen ze een beweging in haar ooghoek opmerkte. Wat…? Ze draaide haar hoofd opzij en voelde zich koud worden. Achter mevrouw Dijkgraver zag ze de trillerige lucht weer, precies zoals op een hete zomeravond vlak boven de grond. Hij nam de vorm aan van een gestalte, maar was net nog te doorzichtig om er zeker van te zijn dat ze hem echt zag."

De wereld van het Doodschap is goed opgezet, langzaam aan lees je hoe deze wereld in elkaar zit en dat vanuit verschillende standpunten. De hoofdstukken zijn duidelijk gescheiden doordat ze elke keer van gezichtspunt veranderen, elk hoofdstuk begint ook met de naam welke karakter je op dat moment volgt. Dit versterkt het inzicht in het verhaal.

Ik had de laatste paar hoofdstukken wat moeite om door te lezen, niet omdat het verhaal minder werd, maar omdat dit boek deze maand is uitgekomen en ik dus wist dat ik waarschijnlijk nog een behoorlijke tijd moet wachten op het vervolg. Ik wil graag verder lezen over de wereld van het Doodschap.

Meer recensies van Angelique