Mijn kennismaking met steampunk

Angelique 15 augustus 2020
Terra Altas bestaat na een vreselijke oorlog uit 2 delen. Het welvarende en vruchtbare Hoogland beslaat de kusten terwijl het Laagland voornamelijk bestaat uit woeste en ongerepte natuur.
Het Regime houdt de bevolking van het Hoogland streng onder controle en zorgt voor vrede met een goede verdeling van taken en door de overtreders van de wetten zwaar te straffen. De grootste misdadigers worden verbannen naar het Laagland, waar ze zichzelf moeten zien te redden.
Lily is als Magyr geboren en bezit de vaardigheid om energie te manipuleren. Met haar rang van edele heeft ze een rooskleurige toekomst en groeit ze op in weelde. Verwachtingsvol kijkt ze uit naar de dag dat ze met Espen zal trouwen, een lid van de elite en erfgenaam van het machtigste Huis onder het Regime.
Tijdens haar reis over het Laagland om zich bij hem te voegen, slaat het noodlot toe. Het luchtschip stort neer en Lily komt terecht op een plek waar nachtmerries je ook overdag teisteren. Tot overmaat van ramp wordt ze gevangen genomen door een groep bannelingen. Onder leiding van River, een sinistere jongen met een vreemde kracht, willen ze haar als ruilmiddel inzetten.
Zal het Regime aan de eisen van de laaglanders tegemoet komen om Lily haar vrijheid terug te geven?En is ze tot die tijd in staat te overleven tussen de misdadigers die haar hebben ontvoerd?

Lily groeit, door haar talent als Magyr, op in weelde en denkt te weten hoe de wereld in elkaar zit. Haar wereld lijkt Victoriaans, maar wel met stoomtechniek. Als Lily onderweg naar haar verloofde neerstort in het Laagland en zij gevangen genomen wordt door een groep bannelingen komt zij er achter dat de wereld er misschien toch iets anders uit ziet dan zij altijd heeft geleerd.
Na verloop van tijd ziet zij in dat het Regime niet helemaal eerlijk is tegen zijn burgers en wil zij dingen veranderen, maar hoe kan ze het systeem veranderen? En mist zij Espen echt of enkel omdat ze denkt dat ze hem moet missen?

Terra Altas is het eerste deel van een trilogie, uitgegeven in hardcover. De cover is prachtig met veel symboliek uit het boek.
Voor mij was het de eerste keer dat ik een steampunk boek las en ik moet zeggen dat het naar meer smaakt.

"'Heb je nog nooit een Mab gezien?' vraagt Storm. 'Een w...wat?' 'Machina bestia, afgekort Mab; half dier, half machine. Deze wordt een tygeri genoemd.' Hij wijst naar het dode beest"

Meer recensies van Angelique