Tweelingbroers

Angelique 16 februari 2024
Asgrijs, het derde boek van Terra Altas.
Ik moet zeggen dat Patty toch wel 1 van mijn favoriete Nederlandse schrijfsters is dus toen ik zag dat Asgrijs uitkwam was deze dus ook snel besteld. En zoals altijd stelt ze niet teleur.
Het boek zelf is weer een prachtig voorgegeven hardcover met de bekende bloemen en steampunk items voorop. Iets wat ik zelf altijd heel prettig vind is dat het uitstekend past bij de rest van de serie, dat je gelijk ziet dat de boeken, ondanks de verschillende kleuren 1 serie zijn. Ook zit er weer een mooi landkaart en tekening van een mab in het boek.

Met Asgrijs gaan we terug naar zowel de hoog als de laaglanden van Terra Altas, terug naar het verhaal van River en Lily, of nee, Lily komt er nog steeds veel in voor, maar ze doet een stapje terug. We gaan naar het verhaal van River en Ash, tweelingbroers, geboren in het laagland en als kind gescheiden door het Regime.

In het begin lijkt het allemaal zwart-wit. River is een rebel uit het laagland, een vrijheidsstrijder. Ash, verder opgevoed door het Regime, is een soldaat die alles doet wat het Regime van hem vraagt en om de goedkeuring van zijn vader te krijgen. In het begin had ik echt een hekel aan Ash.
Langzaam krijgt het verleden van Ash meer beeld en kom je dus te weten hoe Ash geworden is wie hij is en hoe hij over bepaalde zaken denkt.
Persoonlijk ben ik niet gek op flashbacks in een verhaal, ik vind vaak dat het tempo er zo door uitgehaald word, maar Patty verwerkt het op zo'n manier dat het meerwaarde heeft in het verhaal en het stoorde mij dus niet, werd zelfs benieuwd naar de flashbacks aangezien het liet zien wie Ash is en waarom.

Quote: "In het leven loop je soms alleen, maar in je hart ben je altijd samen"
Quote: "Ash slaakt een zucht. 'Je hebt me te lang alleen laten lopen'"

Meer recensies van Angelique