Help, verliefd op een veganiste!

De Italiaanse filmregisseur, scriptschrijver en producent Fausto Brizzi is al lang geen onbekende meer bij de lezers van feel good literatuur. Zijn romandebuut 100 gelukkige dagen werd vertaald in meer dan twintig talen, waaronder het Nederlands. Deze bestseller werd gevolgd door Je leeft maar 1 keer dat al net zo warm werd onthaald.
Brizzi geeft in zijn boeken een heerlijke mix van herkenbare zaken, het gewone alledaagse leven, liefde, overspel, ziekte, relaties. Zijn pen is zowel fijngevoelig als mild spottend.
Inmiddels is in Italië zijn derde boek verschenen Ho sposato una vegana. Una storia vera, purtroppo. (Letterlijk vertaald: Ik ben getrouwd met een veganiste. Een waargebeurd verhaal. Helaas). Ik heb dit boek in de oorspronkelijke Italiaanse versie met plezier gelezen.)
In Nederland zou het boek in mei 2017 moeten verschijnen met als titel Mijn 2e leven.

De schrijver wordt verliefd op Claudia, die naar hem later pijnlijk duidelijk wordt, veganiste is. Voor hij Claudia zijn vrouw zal mogen noemen (zij wil niet trouwen met iemand van wie zij binnen afzienbare tijd weduwe wordt), zal hij het een en ander moeten 'inleveren' én zich op het gebied van eten heel wat opofferingen moeten getroosten. Voor iemand die in Rome woont, waar je struikelt over pizzeria's en restaurants, beslist geen gemakkelijke opgave. Het eerste wat er in zijn keuken 'sneuvelt' wanneer zij bij hem intrekt, is zijn magnetron, waar hij zeer aan gehecht is. Maar het feit dat zij de magnetron inricht tot boekenkastje, maakt dan weer veel goed in zijn ogen.
In zijn derde roman beschrijft Brizzi zijn lange 'lijdens'weg, met de vele ups en downs, met humor, ontroering en een grote dosis zelfspot.

Meer recensies van Angèle van Baalen