De Ijskelder

Anita de Groot 08 december 2023
Alix is de eigenaresse van Landgoed Rosaville. Tijdens de oorlog heeft ze haar moeder verzorgt. Haar moeder is ongeneeslijk ziek en in de oorlog sterft ze dan. Alix haar vader is NSBer, koos verkeerde vrienden maar probeerde op zijn manier dingen goed te doen en 1 van die dingen was het huis op naam van Alix te zetten. Het verhaal start na de oorlog en Alix heeft heel veel moeite met wat haar vader heeft gedaan en haar vader is ook opgepakt en verblijft in Rhijnauwen.

Christiaan Vedder is Alix haar vriend, voor de oorlog, was Chris de beste vriend van Willem de broer van Alix. Alix was student medicijnen maar door de ziekte van haar moeder en oorlog, is zij gestopt met de studie. Chris is journalist en na de oorlog komt hij naar Rosaville omdat hij geruchten heeft gehoord over de Ijskelder. Chris wil ook Alix weer terug krijgen in het leven doordat zij een foute vader heeft. Chris zijn vader professor Vedder is verdwenen. Alix en Chris hebben beiden hun eigen trauma’s overgehouden van de oorlog maar proberen daar samen een weg in te zoeken en fouten recht te zetten.

Ik vind de Ijskelder een opvallend goed boek. De schrijfster heeft de personages goed uitgewerkt waardoor er een goede balans is gekomen in het verhaal maar ook dat er na een moeilijke nare tijd iets goeds op je pad kan komen waardoor er ook weer licht in het leven komt.

Een mooi eind en het boek is absoluut niet voorspelbaar en zeer boeiend geschreven. Een Feelgood maar ook een historische roman wat mij betreft.

Meer recensies van Anita de Groot