Geweldig vervolg van 'Upgrade' !

Titel : Black-Out
Auteur : Lara Reims
Uitgeverij : Hamley Books

Reikhalzend keek ik uit naar het vervolg van ‘Upgrade’, het eerste deel in de Rémi-serie van de rijzende YA-schrijfster Lara Reims. En ja hoor, ook dit vervolg is een schot in de roos.
De cover is buitengewoon prachtig. Ik ben niet zo’n fan van hardcovers, maar Hamley Books slaagt er telkens weer in om met innemende covers op de proppen te komen. Hun liefde voor boeken, hun respect voor hun schrijvers en lezers is merkbaar in de lay-out van hun boeken. Een donkere contour geeft een eenzame, in gedachten gezonken jongen weer. Zijn ogen zijn gericht naar het Creodoom. De blauwgrijze tinten vallen op en zijn allesbehalve saai. De vormgeving is een mooie aansluiting met het kaft van het eerste deel in deze trilogie.

‘Aantekeningen. In een schrift. Van je moeder. Het lijkt op een dagboek.’

Rémi blijft tobben over zijn verleden, over zichzelf. Vragen blijven zich opstapelen terwijl het soms een teleurstellend zoeken is naar antwoorden. Daarbovenop is hij samen met Emma op zoek naar Jérôme. Vinden ze hun vriend terug ? Wie kan men nog vertrouwen ?

Om meer inzicht te krijgen in het verhaal raad ik wel aan om zeker het eerste boek te lezen. Het was een zeer aangenaam weerzien met Rémi, Emma, … Terwijl in ‘Upgrade’ hun karakter werd gevormd en er een mooi beeld werd geschept van de omgeving waar ze nu vertoeven, is er in dit nieuwe volume meer plaats voor uitdieping van de personages en spanningsmomenten. Reims kent een zeer aangename schrijfstijl. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je makkelijker doorleest en er telkens weer dat stemmetje is ‘Toe, lees nog maar wat verder.’ Je voelt dat de schrijfster gegroeid is in haar schrijven, er zit meer emotie in. De wilskracht van Rémi is zo mooi en puur beschreven waardoor je meer en meer opkijkt naar hem en het onmogelijk is om hem niet in jouw hart toe te laten.

Iets in haar verschijning geeft hem het gevoel dat alles wel goed moet komen, hoe hopeloos de dingen ook lijken.’

Reims blinkt tevens uit in het scheppen van een fictieve wereld. Zelf heb ik het niet zo voor het futuristische, maar de constante jonge geest die rond dwarrelt in het verhaal en de dialogen (soms grappige sneren, soms gevoelige babbels) zorgen ervoor dat ‘Black-Out’ zich openstelt voor een breed publiek. Terwijl ik bij ‘Upgrade’ en in het dagelijkse leven niet zo’n fan ben van hoogtechnologische snufjes, had ik nu soms het gevoel dat ik het allemaal meer moet relativeren. Want heel misschien zijn sommige vernuftigheden of onderzoeken waarover Reims spreekt best wel interessant om toe te passen in het echte leven.
Ik kan enkel maar besluiten dat ik hoop dat komende maanden voorbij zullen vliegen … hop naar deel 3 !

5*****

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)