De belevingswereld van een tienermeisje.

Anna 05 februari 2020
De auteur – Gerwin van der Werf – publiceerde eerder vier romans, waaronder onder andere Wild en Een onbarmhartig pad (longlist Libris literatuurprijs), die goed werden ontvangen.
Strovuur is zijn vijfde roman.

De zeventienjarige Fay gaat samen met haar twintigjarige neef Elwin naar Parijs.
En dat in de auto van Elvin, een oude , gele Mitsubishi Sapporo, door Elvin de Sapporno genoemd.
De twee vormen een aparte combinatie: Fay draagt een groot verdriet met zich mee en Elvin heeft een kort lontje.
Onderweg krijgen ze de nodige problemen en bovendien maken ze kennis met diverse bijzondere mensen.

De titel Strovuur wordt tegen het einde van het boek verklaard.
De schrijfstijl in dit boek is vlot , modern en eigentijds.
Het vertelperspectief wisselt, wat nog al eens verwarrend kan overkomen.
Een groot deel van het boek wordt verteld vanuit Fay, maar dan wel in spreektaal en dialogen, afgewisseld door stukken die de gedachten wereld van Fay weergeven.
Het personage Fay komt goed uit de verf. Gerwin van der Werf heeft zich duidelijk verdiept in de belevingswereld van een puber. Ze wordt echt beschreven als een zeventienjarige , met bijpassende gedachten , gevoelens en meningen. Kort door de bocht zo nu en dan, cynisch ook , maar vooral recht voor zijn raap. Je ergert je aan haar, je lacht om haar, kortom, ze weet je te raken.

“Ik ben Fay, zeventien jaar, ik heb een tattoo op mijn schouder en een gaatje in mijn hart. Verder ben ik normaal. Je ziet niks aan me, ik ben goed in niet opvallen. “
“Elwin heeft een gele Mitsubishi Sapporo coupe uit 1980. Elvin noemt zijn auto de Sapporno, dan heb je meteen een idee van zijn humor. Ik noem het een verroeste pauperbak. Dat heeft niets met humor te maken, het is gewoon een feit. “

De gebeurtenissen onderweg worden uitgebreid beschreven, toch raak je zo nu en dan verward. En ik denk dat dat ook de bedoeling is van de schrijver., zelf nadenken tijdens het lezen is de boodschap. Het boek bezit de nodige diepgang, maar daar moet je zelf achter komen.
Ook humor ontbreekt niet in het verhaal.
De ontwikkeling van Fay is goed weergegeven , als lezer leef je echt met haar mee.
De persoon Elvin is een goede toevoeging aan het verhaal, zijn aanwezigheid speelt een belangrijke rol en kan niet gemist worden.
Het einde, met de bekentenis van Fay, is verrassend en zorgt ervoor dat losse eindjes samenkomen en alles duidelijk wordt.
Strovuur is een goed geschreven en bijzonder boek, dat ook nog eens stemt tot nadenken.

Meer recensies van Anna