Heel leuk boek voor jong en oud!

annannette 03 augustus 2019
Niks zo leuk als de lokale boekwinkel, Roojboek in Venray, binnenspringen om een nieuw recensieboek op te mogen halen. Ik had dit boek nog niet langs zien komen, maar de achterflap klonk al veelbelovend en de cover zag er heerlijk kleurrijk uit. En aangezien ik momenteel in het ritme van een boek per dag zit, kon ik vanochtend gelijk aan dit boek beginnen.

En wat een ongelooflijk tof boek is dit! Het boek is overduidelijk een kinderboek, geschikt om voor te lezen aan de allerkleinsten, maar ook leuk voor oudere kinderen om zelf te lezen en zelfs leuk voor de ouders. Het boek kenmerkt zich door lekker grote letters en een hele vlotte schrijfstijl. Vooral de vertelstem van Bloem, waarbij ze commentaar geeft op haar eigen gedrag en de gebeurtenissen, is heel leuk en zit vol met humor.

In het boek wordt ook een hele leuke sfeer geschapen. Ik zie al helemaal voor me hoe ouders 's avonds, samen met de kinderen, voor de spiegel staan om te kijken of er al planten uit hun hoofd beginnen te groeien. Door het boek met een serieuze waarschuwing hiervoor te beginnen, is de toon eigenlijk meteen gezet en daardoor werd ik alleen maar nog nieuwsgieriger naar het verhaal.

Het verhaal is een spannend avontuur. Door de inleiding weten we natuurlijk al dat er iets spannends gaat gebeuren, maar de schrijfster vergeet niet om ons eerst kennis te laten maken met het stadje, de mensen die er wonen, hoe deze mensen zich gedragen en welke normen en waarden ze hebben. En pas als de context goed is neergezet, dan wordt het plot in beweging gezet als een bal die steeds sneller en sneller gaat rollen.

Daarnaast zit er, zonder het er duimendik bovenop te leggen, een hele mooie boodschap in dit verhaal verborgen. Het boek barst van de liefde voor de natuur, voor planten en bloemen en dieren. Het is een ode aan de groene parken en de bossen, aan de rivieren en aan de frisse lucht en de stralende lentezon. En het is ook vooral een geheugensteuntje voor ons: Als we zorgen voor de natuur en de planten en de bomen, als we hen onze liefde geven, dan worden wij daar ook gelukkiger van. Want net als planten hebben mensen ook frisse lucht en zonlicht en genoeg slaap nodig.

En goede verhalen. En dit is er daar zeker één van!

Meer recensies van annannette