Intrigerend en veelbelovend

annannette 16 juni 2019
Ik had dit boek al een aantal keren in mijn handen gehad, maar net zo vaak heb ik het toch weer teruggelegd. Dus toen de uitgeverij me vroeg of ik deel 1 en 2 wilde recenseren, kon ik natuurlijk geen nee zeggen. Gisteren viel het eerste deel op de mat en voor het slapen gaan ben ik er nog aan begonnen en dat had ik beter niet kunnen doen...

Want ik wilde eigenlijk helemaal niet meer stoppen met lezen. Het boek leest als een trein en de bladzijdes vlogen voorbij. Bij vlagen is de schrijfstijl wat simpel, maar ik vond dat eigenlijk heel goed passen bij Kayla en de wereld waarin dit verhaal zich afspeelt. Het voelde bijna alsof de schrijfstijl deel uitmaakte van de world building.

En er is nogal wat world dat gebuild moet worden. Qua actie gebeurt er dan ook niet heel veel in dit boek, maar ik vond de wereld en de maatschappij dusdanig interessant dat ik die actie eigenlijk ook helemaal niet gemist heb. Het verhaal speelt zich af in een hele nabije toekomst, een toekomst gebouwd op de fundamenten van de huidige politiek en de huidige wetenschap. En hoewel er overduidelijk het één en ander veranderd is, vond ik de wereld wel meteen tot leven komen en echt aanvoelen.

Dat komt ook omdat Kayla wat dat betreft, net als de lezer, volledig onwetend de wereld ingegooid wordt. Daardoor heeft Kayla nog niet echt een sterke persoonlijkheid, maar ik vond dat realistisch en juist haar zoektocht naar zichzelf, naar wie ze was en wie ze is en wie ze zou moeten zijn, vond ik ongelooflijk geslaagd. En hoewel ze, heel typisch voor YA, als anders en speciaal wordt neergezet, vind ik de verklaring die ervoor gegeven wordt wel echt heel tof.

Het gebeurt me niet vaak, maar ik heb bijna de neiging om mijn "er moet minimaal 1 week tussen het lezen van 2 boeken van dezelfde auteur zitten"-regel te breken. En dat zegt wat!

Meer recensies van annannette