Toffe korte verhalen met herkenbare en actuele thema's

annannette 17 januari 2024
De vorige verhalenbundel van deze twee auteurs vond ik enorm tof. En niet alleen omdat een van de personages een variant op mijn naam had meegekregen. Deze auteurs weten avonturen moeiteloos te vlechten met actuele problematiek en politiek. Ik was dan ook enorm benieuwd naar deze bundel en toen de uitnodiging kwam om mee te doen aan de blogtour, twijfelde ik dan ook geen moment.

Ook dit boek staat weer vol met avonturen met dappere en slimme kinderen in de hoofdrol. En elk avontuur heeft een ander thema, een andere setting en vooral een andere boodschap. Want ook in deze bundel heeft elk verhaal een onderliggende boodschap, geïnspireerd op hedendaagse problemen waar kinderen EN volwassenen tegenaan lopen.

En net als de eerdere bundel, en andere boeken van deze auteurs, zijn alle verhalen ook weer heerlijk geschreven. De dialogen zijn heel natuurlijk en het taalgebruik past bij de doelgroep zonder dat het kinderachtig wordt. Daarnaast durven de auteurs hun verhalen zo lang te maken als ze moeten zijn. Dat betekent dat sommige verhalen wat korter en andere een stuk langer zijn, maar wel allemaal kloppen.

Net als bij de eerdere bundel vind ik het lastig om een favoriet verhaal te kiezen. Het verhaal van de ruimtelift heeft wel heel veel indruk op me gemaakt, met name omdat in dit verhaal de held echt HET verschil maakt op universeel niveau. Maar ook beide verhalen over propaganda en landen met een dictatuur vond ik enorm geslaagd, zonder dat ze belerend of veroordelend werden.

Ik hoop dat er nog een bundel komt. Ik denk niet dat ik hier ooit genoeg van ga krijgen!

Meer recensies van annannette