Humoristisch met een belangrijke boodschap

AnneHut 08 februari 2024
Sophie Kinsella staat bekend om haar hilarische boeken, maar met ‘de burn-out’ snijdt ze een serieus en heftig onderwerp aan. Er bestaan nog altijd veel misconcepties over dit onderwerp en door boeken zoals deze kan je je meer inleven met iemand die het meemaakt. Een burnout roept meestal het beeld op van mensen die volledig opgebrand zijn, geen been meer uit bed kunnen zetten, de hele dag huilen en veel ziek zijn. Op dit punt ben je natuurlijk al te laat, maar wanneer dat je uitgangspunt is kan je zeggen dat het hoofdpersonage Sasha nog relatief op tijd actie onderneemt. Ook zij ziet haar werk niet meer zitten, heeft geen zin meer in leuke dingen en zorgt niet goed voor haarzelf. Ik denk dat het een goede zet van Sophie Kinsella is geweest om te laten zien dat dit ook al een burn out is.

Ondanks het zware onderwerp bevat het boek weer de kenmerkende humor van de auteur, hoewel wat minder dan andere boeken die ik van haar gelezen heb. Maar dat past ook niet in de sfeer van het verhaal. Wel gebruikt ze enorm mooie symboliek. Surfen is een belangrijk element in het boek en er worden herhaaldelijk vergelijkingen met het leven gemaakt. Dat je de golf gewoon moet pakken, dat er altijd weer een nieuwe golf komt en als je valt dat je het in elk geval geprobeerd hebt.

Ik heb ontzettend genoten van de hoofdpersonages Sasha en Finn. Ze hebben veel diepgang en Sasha weet zich meerdere keren in vreemde, hilarische situaties te werken. Maar ook de bijpersonages waren lekker over de top en droegen hun eigen steentje bij aan het verhaal. Hoewel ik dit boek wat zwaarder vond vallen dan andere boeken van Sophie Kinsella vond ik het zeker 3,5 sterren waard!

Meer recensies van AnneHut