Spill the tea!

AnneHut 29 januari 2024
De memoires van Britney Spears is een boek waar ik al tijden naar uitkeek. In mijn jeugd was ik groot fan van haar en stond ik vaak in mijn slaapkamer te dansen op haar nummers met een improviseerde headset. De laatste jaren kwam ze echter regelmatig in het nieuws om hele andere redenen. Voornamelijk door haar instabiele mentale gesteldheid en de curatorschap waar ze onder viel. Hoge bomen vangen veel wind en Britney Spears is al sinds het begin mikpunt van vreselijke roddels en nare nieuwsberichten die over van alles gingen behalve haar muziek.

Maar er is altijd een andere kant van het verhaal, dat blijkt wel uit dit boek. Hierin doet Britney een aantal schokkende onthullingen, een aantal zal je inmiddels al wel gehoord hebben. Deze memoires is geen standaard terugblik op haar jeugd en carrière, maar geeft ons een beter inzicht in hoe zwaar haar leven is geweest en op welke vlakken mensen misbruik van haar hebben gemaakt.

Vanaf het eerste hoofdstuk gaat Britney er met gestrekt been in. Ze begint met het vertellen over haar jeugd en haar familie, voornamelijk over de mannen en hoe abusive deze waren. Dit zet de toon voor de rest van het boek. Het voelde echter niet als een klaagzang, ze benoemd de gebeurtenissen heel feitelijk. Maar daarnaast is ze ook niet bang om haar emoties te uiten. Zonder te veel te spoilen is het vreselijk wat zij allemaal heeft moeten doorstaan en hoe mensen haar altijd als een voorwerp hebben beschouwd waar geld aan verdiend kon worden. In de media hebben we haar mentaal zien afglijden, met als dieptepunt het moment toen ze haar hoofd kaal scheerde. Ook dit haalt ze aan in het boek en wanneer ze de situatie uitlegt kan je niet anders dan begrip voor haar hebben.

Ik vond dat er weinig structuur in het verhaal zat. Het boek volgt wel een redelijke lineaire tijdlijn, maar de gebeurtenissen gaan van hot naar her. Het boek lijkt me dan ook niet geschreven om terug te blikken op een succesvolle carrière, maar om te laten zien welke shit zij allemaal heeft moeten doorstaan. Ik snap dat ze dit op deze manier geschreven heeft en dat mensen geïnteresseerd zijn in deze drama, maar ik had toch liever meer gelezen over hoe haar carrière echt tot stand is gekomen. Het wordt wel besproken, maar heel snel. Het ene moment nam ze haar eerste demo op en het volgende moment was het heel normaal dat ze bovenaan de hitlijsten stond en alle records verbrak. Dat vond ik wel jammer, maar ik snap waarom het boek geschreven is zoals het is geschreven.

Meer recensies van AnneHut