Verrassend debuut

annelies simons 01 augustus 2021
De achtbaantester van Nancy Olthoff vertelt het verhaal van Herman van Dusselen, een 32-jarige man die ietwat anders maar toch bijzonder en uniek is. Hij houdt van netheid en orde, heeft het liefst dat alles bij hetzelfde blijft en ... speelt graag met zijn knikkerbanen. Knikkeren zorgt altijd voor afleiding als hij niet aan moeilijke onderwerpen wil denken. Wanneer hij voor één maand gratis toegang krijgt tot Wonderland, een pretpark in Bredeveld, gaat er een nieuwe wereld voor hem open en treedt hij uit zijn comfortzone.

Ik las het boek voor de Hebban Debuutprijs maar het stond eigenlijk al op mijn verlanglijstje. En het heeft me niet teleurgesteld. De cover is leuk, komt vrolijk over en trekt aan om de korte inhoud te lezen. Het is goed geschreven en origineel. De passende titel zorgt voor een goed gevonden associatie in het verhaal en geeft meer diepgang. De beschrijvingen van Herman zijn gedachten zorgen voor zowel triestesse als een humoristische noot. Zo leiden Herman zijn associaties steevast tot de dood. Nancy Olthoff gebruikt eenvoudige taal om grote boodschappen mee te geven: bijvoorbeeld "Hij wordt gezien.". Verschillende maatschappelijk relevante thema's komen aan bod: bijvoorbeeld eenzaamheid, rouw, verlies, pesten, verliefdheid, psychisch lijden, schuldgevoel. Beetje bij beetje krijg je meer informatie. Het maakte me benieuwd naar meer en ik wou steeds verder blijven lezen. Je wordt als het ware meegesleurd in het verhaal. Je kan het je zo voorstellen. Het doet je even uit het hier en nu verdwijnen. Ik zou het volgende boek van Nancy Olthoff ook wel willen lezen, want ze heeft me positief verrast.

Meer recensies van annelies simons