Origineel debuut over een actueel thema

annelies simons 31 juli 2021
Zomerburen van Rianne Robben. Na de uitreiking van hun diploma besluit Niels, het vriendje van Olivia de Vries (18 jaar), om voor langere tijd naar Australië te gaan. De zekerheden die Olivia tot dan toe had verdwijnen als sneeuw voor de zon. Twijfels steken de kop op. Om na te kunnen denken over wat ze nu verder wil, trekt Olivia naar haar grootouders in Drenthe. Zal de ontmoeting met Ilse haar nieuwe inzichten brengen of haar twijfels alleen maar vergroten?

Ik las het boek voor de Hebban Debuutprijs. Misschien had ik het anders nooit gelezen. Het is namelijk een genre waar niet meteen mijn interesse naar uit gaat. Hoewel het boek zich eerder richt tot young adults gaat het over een thema dat actueel is (LHBTQIAP+) en iedereen aanbelangt. Het boek is goed geschreven en origineel. Het bevat korte hoofdstukken en ik zat meteen in het verhaal, dat maakte het vlot leesbaar. Ook de toffe dialogen (en niet te veel beschrijvingen) dragen hiertoe bij. Hoewel het einde al snel voorspel lijkt, gaf het verhaal me zin om verder te blijven lezen. Verschillende jongeren gaan zich erin herkennen. Het kan ook een steun zijn voor jongeren die voor hun geaardheid willen uitkomen.
Kortom een must-read voor iedereen!

Meer recensies van annelies simons