Overleven ten tijde van WOI

annelies simons 27 juli 2021
Nooit meer wachten van Sarah Van der Maas vertelt over het leven van een aantal mensen in Frankrijk ten tijde van WOI. Zo is er Gabriel Delacroix, een 9-jarige jongen die zonder zijn ouders en dus alleen achter gebleven is. Hij tracht te overleven in het niemandsland en verblijft in de basiliek in de hoop snel terug herenigd te worden met zijn familie. Op een dag stuit hij op een zwaargewonde Engelsman, Ralph Lawrence. Hij verbergt hem in de basiliek en verzorgt hem. Beetje bij beetje kom je meer te weten over hun levens tot dan toe.

Ik heb het boek gelezen voor de Hebban Debuutprijs. Afgaande op de cover, de titel en de korte inhoud is het een genre dat ik zelf niet zou uitkiezen. Het boek is goed geschreven met niet al te lange hoofdstukken. Toch vond ik sommige passages moeilijker te volgen waardoor ik met momenten mijn aandacht verloor tijdens het lezen. Het boek is opgedeeld in vier delen en wisselt steeds af tussen heden en verleden wat ik soms wat verwarrend vond. Ik heb nieuwe woorden als 'beenwindsels' en 'plukharen' geleerd. Ondanks dat het genre mij minder kon bekoren wou ik weten wat er gebeurd was en kwam het verdrietige verhaal van de kleine Gabriel wel binnen.

Meer recensies van annelies simons