Is de 100 jarige man wel teruggekomen?

Ok, Allan Karlsson kwam terug, maar is toch weer gegaan. En waar Allan nou uiteindelijk beland is?

Het was totaal niet Jonas Jonasson zijn intentie om een tweede boek te schrijven over de belevenissen van de 100-jarige Allan Karlsson en zijn maatje Julius Jonsson. Maar Allan zou Allan niet zijn als hij toch de schrijver zover kreeg om te vertellen wat hem nu toch allemaal weer overkomen is.

Allan en Julius vervelen zich inmiddels op Bali, ze zitten er al een tijdje en Julius maakt zich erge zorgen over dat het geld opgeraakt is. Toch gaan ze heerlijk Allan zijn 101ste verjaardag vieren. Maar hoe gaat dit betaald worden? Zoals enkel dit duo kan overkomen weten ze hun geldproblemen te ontvluchten door weg te vliegen naar het wereldtoneel van de politiek. Je kan het zo gek niet bedenken of Allan weet het vertrouwen te winnen van iedere wereldleider die in de ogen van Jonas Jonasson aan de touwtjes (denkt) te trekken. Behalve May, die is tenslotte te druk met het slopen van haar eigen land

Het boek is met de vinger op de pols van actualiteit geschreven. En hoe absurd de ludieke acties van Allan en Julius ook zijn, of het nou asperges betreft of het nieuws, misschien zou er inderdaad iemand als Allan nodig zijn om te zorgen dat de trollen niet zoveel zouden kunnen beïnvloeden.

De 100-jarige man die terugkwam om de wereld te redden is een lekkere weglezer, ik las het in de trein en het gebeurde zelfs een keer dat ik vergat uit te stappen op plek van bestemming (gelukkig was het het eindpunt en reed de trein niet verder). Nou dat zegt voor mij genoeg.

Meer recensies van Anna Bos-Chialastri