Donkere wolken, maar uiteindelijk toch licht aan de horizon.

Annie ten Cate 02 januari 2020
“Alles is nu” is het eerste boek van Amy Giles dat in het Nederlands is verschenen. Amy studeerde Engelse literatuur en schrijft het liefst voor en over jongeren. Zo ook in “Alles is nu”.

De cover ziet er aantrekkelijk uit, roze wolken met op de voorgrond een meisje zwart afgebeeld, maar pas op, dit boek gaat niet over een roze wolk, integendeel, het gaat eerder over donkere wolken.

De schrijfstijl is prettig, vlot leesbaar en zonder moeilijke woorden, maar zeker niet kinderachtig. Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief. Er zijn hoofdstukken in het NU en er zijn hoofdstukken genaamd TOEN en af en toe worden deze hoofdstukken onderbroken door interviews. Het boek draait om de familie McCauley, vader, moeder, tienerdochter Hadley en haar jongere zusje Lila.

De schrijfster verwerkt veel thema’s in dit boek, o.a. relaties, relaties in het gezin, in de liefde en prestatiedruk. Het hoofdthema daarentegen is huiselijk geweld.

Het verhaal begint in het heden wanneer hulpverleners Hadley vinden na een vliegtuigongeluk. Later komen we te weten wat er voorafgaand aan dit ongeluk allemaal gebeurd is. Hadley groeit op in een gezin van vier personen. Haar vader is extreem dominant en gewelddadig,

“Mijn vader vindt het fijn om het meeste te hebben, om het beste te zijn. Het meeste geld, de knapste vrouw. Zelfs mijn aanvoerderschap bij lacrosse draait volledig om hem”.

“Ik wacht tot hij de pook laat vallen en op me af komt met zijn vuisten en zijn trappen. Maar dat is niet wat er gebeurt. Er is geen tijd om te reageren. Heet metaal slaat tegen mijn heup”
haar moeder is alcoholiste. Hadley probeert haar zusje Lila tegen haar vader te beschermen, in eerste instantie lukt dat ook, later niet meer.

“Hij vertrekt en Lisa volgt met nog een laatste bedroefde blik over haar schouder. Misschien is dat het moment waarop het echt tot me doordringt . Al mijn stompzinnige plannen om dichter bij huis te blijven, gaan Lila niet helpen.”

Haar vrienden vermoeden een en ander, maar Hadley laat weinig los van wat er thuis gebeurt. Alleen Charlie, haar vriendje weet meer. Uiteindelijk is het genoeg geweest en accepteert Hadley het gedrag van haar vader niet langer. Ze heeft een plan, maar durft het uiteindelijk niet uit te voeren. Wanneer haar wens uiteindelijk werkelijkheid wordt, voelt Hadley zich schuldig. Toch lukt het haar het verleden achter zich te laten en zich te richten op het NU.

De schrijfster pakt een beladen onderwerp bij de kop, ze doet dit op een manier die jong volwassenen zeker zal aanspreken. Dit boek draagt bij tot het bespreekbaar maken van huiselijk geweld. Huiselijk geweld is niet normaal, je hoeft dit niet te accepteren. Praat erover, zoek hulp! “Alles is nu” krijgt vier sterren!

Meer recensies van Annie ten Cate