Eenzaamheid op een laconieke manier beschreven

Annie ten Cate 08 november 2021

Het aanbidden van Louis Claus is de debuutroman van Helena Hoogenkamp. Ze is al bekend door het schrijven van toneelstukken en het voordragen van poëzie. Ze heeft daarvoor al verschillende prijzen gekregen.

Het boek is makkelijk leesbaar, geen moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen. Wel grappige zinnen. Carla heeft een spiraaltje laten zetten, dan vraagt haar vriendin Isadee: “Hoe gaat het met je springveer?”

Wat het boek speciaal maakt is de wijze waarop Helena met de tijd omgaat. Het verhaal speelt zich af tussen 2003 en 2019. Het boek is niet chronologisch, het bijzondere is dat soms op een bladzijde verleden en heden door elkaar gebruikt worden, het is dus goed opletten over welke periode geschreven wordt.

De hoofdpersoon is de dertienjarige Carla. Haar vader is arts, hij werkt, golft of tennist, haar moeder is bezig met haar koor, haar leesclubs en pilates en haar oudere zus woont in een kraakpand. De ouders zijn druk, maar niet met elkaar en niet met hun kinderen. “Het duurde drie weken voordat mijn ouders doorhadden dat ze (mijn zus) weg was”.

Carla is vaak bij haar vriendje Louis. Ze heeft zijn naam in haar onderarm gekrast. Ze vrijen op zijn kamer, maar wanneer ze langer dan twintig minuten boven blijven roept zijn moeder dat ze moeten komen eten. Vader Titus is verslaggever in Bagdad, hij is vaak van huis. Wanneer hij na een maand thuiskomt, vraagt zijn vrouw Anita aan Carla: “Ik zou het fijn vinden als je zo gaat, dan kunnen we even met het gezin zijn”. Carla hoort er dus niet bij.

Carla heeft wel veel vriendinnen, maar toch voelt ze zich alleen. “De leegte van ons huis rolt naar me toe over de vaart. Het heeft geen zin om met de deur te slaan als niemand het hoort, maar ik doe het toch”.

De verkering met Louis gaat uit, Carla gaat naar de kunstacademie en haar moeder overlijdt. Uiteindelijk gaat ze samenwonen met Destiny.

Louis is een bekend acteur geworden, maar is nooit uit haar gedachte geweest. Als Carla alleen thuis is, googelt ze zijn naam en legt elk stukje informatie naast haar eigen tijdlijn. Na een voorstelling ontmoet ze hem weer. Die ontmoeting zorgt ervoor dat er een eind komt aan haar relatie met Destiny. Carla klopt dan bij Louis aan. Hij zegt dat hij het ontzettend verkloot heeft, maar dat hij het op gaat lossen. En hoe?

Het is onbegrijpelijk dat er in ongeveer 200 bladzijden zoveel onderwerpen aan de orde komen. Alleen zijn/eenzaamheid, relaties, liefde, scheiden, kanker, seks, zwanger worden, abortus, dood, drank en sigaretten, we komen het allemaal tegen in dit boek en dan ook nog eens op een laconieke manier beschreven.

Meer recensies van Annie ten Cate