Ingewikkeld, vreemd en raadselachtig

Annie ten Cate 14 augustus 2020
Ingewikkeld, vreemd en raadselachtig

Ali Smith is geboren in Inverness, Schotland. Ze studeerde Engelse taal en literatuur. In 1992 stopt ze met doceren en gaat ze romans, toneelstukken en korte verhalen schrijven. Politieke thema’s komen voor in haar werk en ook kunst als motief keert regelmatig terug. De grenzen tussen echt en ingebeeld zijn vaag. (zie ook in Lente)

Lente (2019) is deel drie van de seizoenencyclus. Eerder schreef ze Herfst (2016) en Winter (2017) Zomer verschijnt, hoe kan het ook anders, in de zomer van 2020 .
Lente kan eventueel los van de andere delen gelezen worden. Het is geen doorlopend verhaal. Er zijn langere en kortere verhalen die op het eerste oog niet altijd met elkaar te maken hebben.

Het eerste langere verhaal begint met Richard Lease, een tv- en filmregisseur. Hij staat op een perron ergens in Schotland. Paddy, “zijn” scenarioschrijfster is pas overleden. Ondanks dat Richard een aanbod heeft gekregen om de roman April te regisseren, is hij erg depressief. Paddy heeft veel voor hem betekend.

Het tweede langere verhaal gaat over Brittany Hall (Britt), die in een uitzetcentrum werkt. Op een dag dwingt een meisje het management van het uitzetcentrum een schoonmaakbedrijf in te huren om de wc’s schoon te maken. Hoe is het mogelijk dat een meisje zo’n beveiligde instelling binnenkomt? Het meisje, Florence, komt in contact met Brtitt en samengaan ze per trein naar het noorden. Florence heeft een schriftje, ze noemt het haar Luchtbellenschrift. Het is gevuld met kleine, grappige en scherpe verhaaltjes. Britt verbaast zich over de inhoud.
“Zelfs een twaalfjarig meisje is in staat een heleboel van wat er op dit moment in de wereld gebeurt te doorzien”.
Op een station ontmoeten ze een oude man die het spoor bijster is. Verhaal 1 en verhaal 2 komen hier samen.

Het derde langere verhaal beschrijft het vervolg van de ontmoeting van Richard, Britt en Florence. Alda, de vrouw van de koffiebus op het station, speelt hier ook een rol. Het boek heeft voor Richard, Britt en Alda een gesloten einde, v.w.b. Florence zou je het een open eind kunnen noemen.

In de korte verhalen worden verschillende zaken beschreven, zoals een stukje obscene twittertaal, een soort sprookje, de toon van websites en social mediasites
“We hebben het beste met je voor. We willen de wereld meer verbonden maken. We willen je het gevoel geven dat de wereld van jou is”
, politiek, de betekenis van de maand maart en het feit dat het altijd weer lente wordt.

Lente is geen eenvoudig boek, je moet moeite doen het te doorgronden, misschien moet je het wel twee keer lezen, maar het is zeker een boek met inhoud, het geeft je te denken!

Meer recensies van Annie ten Cate