Wordt dit onze toekomst?

Annie ten Cate 15 maart 2022
Erik Rozing is psychiater en schrijver. Zijn eerdere boeken hebben raakvlakken met zijn werk. “Staat van ontkenning” is een ander type boek, het is een maatschappijkritisch boek dat zich afspeelt in de toekomst. Dit boek wordt klimaatfictie genoemd, maar het is veel meer dan dat. Het is een zeer actueel boek, waar behalve het klimaat, de politiek, Rusland, individualisme en nova’s een grote rol spelen.

De belangrijkste personages: Astrid, werkzaam in de politiek, Victor, wetenschapper en hun zoon Adam, klimaatactivist. Met elkaar vormen ze een gezin, maar eigenlijk zijn het drie individuen met ieder hun eigen passie. Verder leren we ook Jelena, de vriendin van Adam en opa Felix kennen.

Astrid ontmoet Victor wanneer ze als minister van Buitenlandse Zaken op handelsmissie is in St. Petersburg. Victor is daar vanwege onderzoek van genetische manipulatie en vruchtbaarheidsbehandelingen. Terug in Nederland lezen we hoe het Astrid vergaat in de politiek, hoe het staat met het onderzoek van Victor en lezen we over de actiegroepen waar Adam en Jelena bij betrokken zijn.

‘Staat van ontkenning” eindigt met een ramp voor Nederland, maar heeft een open einde voor wat betreft de personages.

Het verhaal is niet chronologisch en wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. Er is een afwisseling van korte en lange zinnen, soms met ingewikkelde termen. De stijl zou je zakelijk kunnen noemen. De namen van de personen en de organisaties hebben een speciale betekenis, vaak goed gekozen. Je leert de personages niet echt goed kennen, dat is jammer.
De rol van Jelena is niet helemaal duidelijk, wie is zij nu echt? Twee grote thema’s, klimaat en genetische manipulatie is ook wat veel voor één boek.

Het boek geeft veel stof tot nadenken, moeten we de klimaatproblematiek ontkennen of moeten we snel in actie komen, moeten we een maakbare wereld willen of zijn er uitvindingen die veel te ver gaan? Al met al geen simpele vragen. De hier genoemde fictie zou zo maar eens werkelijkheid kunnen worden!

Meer recensies van Annie ten Cate