Een boek boordevol geheimen.

Annie ten Cate 09 oktober 2020
Nelleke Noordervliet (1945) schrijft naast romans, ook essays, columns en boeken over geschiedenis. In 2018 won ze de Constantijn Huygens-prijs voor haar hele oeuvre.
Het verleden speelt een belangrijke rol in haar werk. Dit geldt voor een deel ook voor De val van Thomas G.

Het verhaal gaat over Thomas, een uitgever, zijn vrouw Isa, kinderboekenschrijfster, over dochter Leonie, die hoorcolleges geeft over cultuur, kunst en filosofie en in mindere mate over zoon Arthur. Daarnaast spelen Joris de Groot, een journalist en Anne Benraad, woordvoerster van de uitgeverij een rol.

De eerste zin “Ik heb alle foto’s verbrand voor ik wegging” roept bij de lezer al heel veel vragen op en vragen komen er gedurende het hele boek, maar gelukkig komen er beetje bij beetje ook antwoorden.

Het eerste hoofdstuk wordt geschreven vanuit Isa, de titel van dat hoofdstuk is dan ook Isa. Zo zijn er ook hoofdstukken met de naam Joris en Leonie.

Behalve “het verhaal”, krijg je ook prachtige beschrijvingen over de natuur en het Ierse landschap. “De hemel diepdonkerblauw naar het westen, maar allengs lichter, de glooiende heuvels bruin en zwart en paars, in de tuin helgele spikkels van de gaspeldoorn, in een moerassig deel wuiven lichtbruine halmen van een rietkraag, rode takken van kornoelje”

Zoals de titel al zegt, Thomas komt in de problemen. Het gaat niet goed met de uitgeverij. Het dieptepunt is wel het uitgeven van het boek “Hedendaags fanatisme”, geschreven door Rudolf Merkelbach en hoe er op dat boek in de media gereageerd wordt. Thomas raakt de regie kwijt en krijgt dan ook nog een auto-ongeluk. Je zou denken genoeg ellende, maar helaas, er komt nog meer narigheid. Dit alles heeft grote impact op zijn gezin. Isa en de kinderen blijken Thomas toch minder goed te kennen dan ze dachten.

Joris wil de affaire Thomas G gebruiken voor zijn boek, maar dit gaat niet zonder slag of stoot, zeker in het begin krijgt hij weinig medewerking. Het is dan ook de vraag of dit boek er ooit gaat komen.

De val van Thomas G is een actueel boek, het laat de invloed van de media zien, maar ook thema’s als relaties, dood, eerlijkheid, schuldgevoel, ontrouw, racisme en vriendschap komen aan de orde. Dit boek zet je flink aan het denken. Hoe goed ken je de man of vrouw, de vader of moeder waarmee je al jaren een gezin vormt?

Nelleke Noordervliet gebruikt af en toe moeilijke woorden, laat je hierdoor niet van de wijs brengen, zoek ze op of lees gewoon lekker door. Vaak haal je de betekenis wel uit het verhaal. De val van Thomas G is zeker een aanrader!

Meer recensies van Annie ten Cate