Dit was zoo zalig!

anouk-spooren 28 juli 2019
ik heb het boek zo snel uitgelezen. niet alleen waren de personages zo herkenbaar, de schrijfstijl was fantastisch en snel, de liefde was zo schattig, de vriendschap belangrijk. het heeft mijn gedachtes opengesteld. het is zeker een coming-of-age book.

ik hou ervan als een boek volzit met recente leuke dingen, zoals film (Casablanca!) of muziek (Pink Floyd) dit gaf zo een indrukwekkende toevoeging omdat ik die dingen herken en me dan meer betrokken voel. maar een van de belangrijkste dingen: de romantiek!
Dat was zo herkenbaar; hoe Jona hem ontmoet was the cutest, hij begint met crushen en het is wederzijds. ze beginnen te smssen en dat is zo lief en onschuldig en het maakt me helemaal vrolijk. alle vriendschappen waren ook heel herkenbaar voor mij. hoe ze met elkaar omgingen, feesten, dit is exact hoe het er aan toegaat. en ze steunen Jona voor 100%

er zijn twee duidelijke thema's aanwezig: sexualiteit en godsdienst. Jona is een Christen en homo. nog niemand weet dit. hij zit diep in de kast en Marouan en zijn vrienden helpen hem hierbij. dit was heel mooi om te zien. hoe hij zichzelf begint te accepteren door Marouan. vandaar ook de titel. je leert dat godsdienst en holibi zijn wel samenkan en het verbreed je kennis op godsdienst. ik kom zelf niet veel in aanmerking met zo felle godsdienst of met holibi's, dus dit was heel verhelderend. holibi is oke, eigenlijk vind ik ook dat er niet echt labels moeten zijn. ook leer je meer over vooroordelen omdat Marouan een marrokaan is. hij krijgt veel rotheid over zich heen door die nationaliteit wat heel jammer is, want diep in hem zit ook een softie, en een dappere jongen.

Dehoofd personages: Jona en Marouan. ik heb ze helemaal in mijn hart gesloten. Marouan is echt een schat. ik wil hem in mijn leven, samen met Jona. ze zijn zo een goed duo samen, vinden veel dingen hetzelfde leuk, maar hebben ook verschillen. allebei hebben ze problemen met hun familie soms. van Marouan was ik een beetje geschokt, het gaf hem wel heel veel inhoud en persoonlijkheid. Jona's familie kan het moeilijk accepteren dat hij Homo is( de ouders, niet zussen of broer). dat was wel jammer. wel mooi om te zien dat ze ergens wel moeite willen doen. gelukkig trekken ze zich er niet zo heel van aan uiteindelijk. het zijn echt schatten.
dan de vrienden. deze waren ook geweldig. heel hechte vriendschappen, die elkaar soms uit het oog verliezen een beetje, maar toch elkaar terug vinden. Eline was een enorme steun voor jona. perfect hoe je beste vriendin moet zijn.

dus als je op zoek bent naar een schattig, romantisch, wereldbeeld verbredend boek. lees dit. ik denk dat het een van de beste boeken is die ik dit jaar heb gelezen.

Meer recensies van anouk-spooren