Een prachtig geschreven, ontroerend boek

Ans Duquesnoy 02 februari 2020
Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween.

Shizo, de hoofdpersoon in dit boek, wordt op latere leeftijd geïnterviewd door een journalist.
De journalist wil hem interviewen omdat hij wil weten wat er tijdens de marathon van Stockholm in 1912 is gebeurt.
Shizo vertegenwoordigde Japan, nadat, zoals wij dat zeggen hij alles opzij heeft gezet voor zijn sport, op de Olympische Spelen van dat jaar.
In die tijd was het een hele uitdaging in Stockholm te komen, onderweg beleeft Shizo dan ook van alles.
Als hij gestart is gebeuren er dingen waardoor hij de marathon niet uitloopt en niet terug durft naar Japan en verdwijnt spoorloos.
Na een aantal jaren keert hij terug naar Japan, gaat in de bergen wonen en krijgt een gezin.

Het boek is “Boek van de maand Januari”in het TV-programma De Wereld Draait Door geworden.
Ik ben het daar volkomen mee eens, het gebeurt niet vaak dat je zo’n prachtig geschreven, ontroerend boek leest.

Meer recensies van Ans Duquesnoy