Onze verloren harten, een heel bijzonder boek dat je wel aan het denken zet, maar waard is om te lezen

Ans Duquesnoy 29 november 2022
De twaalfjarige Bird woont samen met zijn vader in de buurt van de universiteit waar zijn vader werkt in de bibliotheek.
Hun leven verloopt eentonig en wordt beheerst door de wetten die gelden om de Amerikaanse cultuur te behouden.
De moeder van Bird is ongeveer drie jaar geleden met de noorderzon vertrokken; Bird mist haar en ontvangt, zonder dat zijn vader het weet, een vreemde brief van haar met tekeningen.
Hij probeert haar te zoeken en komt er langzamerhand achter dat zijn moeder is weggegaan omdat zij niet onder dit strenge regime, dat zijn vader nauwlettend volgt, kan leven.

Later in het boek ontmoeten we de moeder, zij schetst Bird haar versie op de onderdrukking waar zij niet mee kan leven.
Zij heeft zelfs een boek geschreven dat nauwelijks is verkocht en eigenlijk ook niet te vinden is. Toch worden haar gedichten steeds populairder bij mensen die zich verzetten tegen de manier waarop mensen moeten leven.

Er komen veel thema’s aan bod in dit boek; zo lees je over discriminatie, angsten en verzet.

In het begin moest ik even wennen aan de manier waarop dit boek is geschreven, maar al lezende grijpt het je steeds meer aan en geniet je van dit prachtige boek.

Meer recensies van Ans Duquesnoy