Een openhartig verslag van het leven van Elizabeth Jane Howard

Ans Duquesnoy 09 mei 2023

Na het lezen van de prachtige, vijfdelige serie over De Cazalets, was ik erg benieuwd wie de schrijfster hiervan nu echt was.
Dit boek, “Achteraf bezien”, geeft hierop het antwoord, ik heb het met veel plezier gelezen.

Elizabeth was een mooie vrouw uit een gegoede Britse familie en wordt opgevoed door kinderjuffrouwen en gouvernantes.
Het gezin wordt uitgebreid met twee jongens.
Met haar ouders heeft ze een moeilijke band, van haar moeder ontvangt ze weinig liefde en haar meestal, afstandelijke , vader probeert er toch wel vaak voor haar te zijn.
Dit beïnvloedt wel haar leven, dat blijkt verder in het boek.
Elizabeth trouwt heel jong, dit huwelijk wordt beëindigd vlak na de Tweede Wereldoorlog.
Ze voelt zich in de steek gelaten door haar man, die liever bij zijn moeder dan bij haar is.
Elizabeth geniet wel van verschillende affaires, daardoor krijgt haar leven meer inhoud.
Daarna hertrouwt ze nog twee keer, ook deze huwelijken blijken te mislukken.
Elizabeth begint te schrijven, heeft ook baantjes bij uitgeverijen maar haar boeken blijken een succes.
Van dit succes geniet ze door een huis op het platteland te kopen en daar een mooi leven op te bouwen.

Hoewel het af en toe wat saai is, ben ik toch blij dit boek gelezen te hebben.
Het geeft je een bijzondere inkijk in het leven van de schrijfster die op 90-jarige leeftijd in 2014 is overleden.

Meer recensies van Ans Duquesnoy