Een boeiend, historisch document, een absolute aanrader

Ans Duquesnoy 14 september 2022
David Meijer, de kleinzoon van de hoofdpersoon uit dit boek, Mila Herman, was zo geïntrigeerd door het verleden van zijn grootmoeder, waar zij overigens niet over sprak, dat hij minutieus heeft onderzocht wat er in de Tweede Wereldoorlog werkelijk is gebeurd met zijn oma.
Het is een boeiend, interessant en historisch document geworden dat, wanneer je erin begint te lezen, moeilijk weg kunt leggen.

Mila, een onderwijzeres, vertrekt, samen met een twintigtal collega’s, eind december 1941 naar het eiland Tarakan bij Borneo als vrijwilligster van het Rode Kruis.
Aanvankelijk waren daar geen oorlogshandelingen maar dat veranderde snel.
De Japanners bombardeerden het eiland en na verschrikkelijke gevechten bezetten zij het eiland en nemen zij de macht over.
Met de beperkte middelen die zij tot hun beschikking hebben proberen de vrijwilligers, samen met de daar aanwezige artsen en verpleegkundigen, de gewonden zo goed mogelijk te verzorgen.
De bezetters slepen de gewonden, de artsen en de verpleegkundigen naar andere oorden en worden steeds wreder.
Contact met familie die niet op het eiland verblijven is onmogelijk en op enig moment krijgt de familie van Mila te horen dat ze vermist is.
Pas aan het einde van de oorlog hoort men dat Mila het wel degelijk heeft overleefd………..

Ik vind het een prachtig boek, dat je bijblijft, en vind het ook bewonderenswaardig dat David Meijer dit zo heeft weten te reconstrueren en op zo’n indringende wijze heeft weten te schrijven.

Een absolute aanrader !

Meer recensies van Ans Duquesnoy