Dochters van een nieuwe tijd; veen verhaal over de levens van vier vrouwen tijdens de vorige eeuw, aanrader !!

Ans Duquesnoy 11 juni 2020
Vier meisjes groeien op in het begin van de 20e Eeuw in Duitsland.

Het verhaal begint net na de eerste Wereldoorlog en beschrijft de levens en karakters van de hoofdpersonen, Henny, Käthe, Lina en Ida.
Duitsland heeft de oorlog verloren; het “normale” leven wordt langzamerhand weer opgebouwd, met armoede, ontberingen als gevolg van die oorlog, maar ook met grote rijkdommen bij sommige mensen.
Henny en Käthe doen een opleiding tot vroedvrouw in een speciale vrouwenkliniek in Hamburg, zij komen beiden uit gezinnen die met moeite het hoofd boven water kunnen houden, toch weten zij iets van het leven te maken en te genieten van vriendschappen en later ook van geliefden. Ida daarentegen groeit op in weelde en moet trouwen met een rijke bankier, het wordt een liefdeloos huwelijk, maar ook zij doet soms wanhopige pogingen iets van haar leven te maken. Lina de laatste van het viertal is de meest ongecompliceerde, zij wordt lerares.
Het boek geeft ons als lezers een inkijk in hun leven; na een aanvankelijk rustige periode steekt het nationaal socialisme de kop op en lezen we ook over antisemitisme, het opkomende communisme, de jodenvervolging en de tweede Wereldoorlog vol ontberingen en angst bij de vier vriendinnen. Want dat is wat het boek verbindt; de vriendschap tussen deze vier.
Het boek eindigt net na de tweede Wereldoorlog.

Ik vind het een boek dat zeker de moeite van het lezen waard is, ben erg benieuwd naar het tweede en derde deel.

Een klein minpuntje vind ik het verspringen van de ene hoofdpersoon in een hoofdstuk naar de andere, dat maakt het soms even lastig, maar als je dan weer een paar zinnen hebt gelezen is dat gevoel weer weg.

Meer recensies van Ans Duquesnoy